Abstract
The Amendment of Misdemeanor Punishment Act which has been enforced since March 22, 2013 contains Section 3. 1. 41 (titled "Continuous Harassment") which provides that stalking is one's act of "attempt to continuously approach other person or persons against the latter's express intent and thereby demand interviews or associations to them, or commit behaviors such as monitoring, following (shadowing) and ambush over and over again." In South Korea, any wrongdoer who does such act of stalking shall be fined 80,000 Korean won under the Enforcement Decree of Misdemeanor Punishment Act. However, in view of the seriousness of ever-diversified and skillful stalking crimes, we have a question of whether the application of current Misdemeanor Punishment Act would be effective in reality.In order to get over current limitations of Misdemeanor Punishment Act as a part of direct regulatory control over stalking crimes and more properly cope with stalking crimes, this study give the following suggestions.
2013년 3월 22일부터 시행된 개정 <경범죄처벌법>은, 제3조 제1항 제41호에 "지속적괴롭힘"이라는 표제로 "상대방의 명시적 의사에 반하여 지속적으로 접근을 시도하여 면회 또는 교제를 요구하거나 지켜보기, 따라다니기, 잠복하여 기다리기 등의 행위를 반복"하는 것을 스토킹 행위로 규정하였다. 이러한 스토킹 행위의 가해자에게는 <경범죄처벌법 시행령>에 따라 8만원의 범칙금이 부과되고 있다. 그러나 나날이 교묘해지고 다양해지는 스토킹 범죄의 심각성에 비해 현행 <경범죄처벌법>의 적용이 과연 실효성이 있는가의 문제가 존재한다. 스토킹을 직접적으로 규제하고 있는 현행 <경범죄처벌법>이 가지는 한계점을 극복하고 스토킹 범죄에 보다 적절히 대응하여야 할 것이다.