DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Education for Persons with Disabilities on Non-disabled Children's Attitude to Accept Disabled Children

장애이해교육이 비장애아동의 장애아동에 대한 수용태도에 미치는 영향

  • Received : 2013.02.14
  • Accepted : 2013.03.12
  • Published : 2013.04.28

Abstract

This study aims to analyze the effects of education for persons with disabilities on non-disabled children's attitude to accept disabled children in order to use it as foundational data to practice successful integrated education. According to the study result, education for persons with disabilities positively changed non-disabled children's attitude to accept disabled children's school life and personal life. This plainly shows that education for persons with disabilities is effective regardless of time consumed even with the short time of four weeks here. However, it did not exert positive effects on their attitude to accept social life. Therefore, it is needed to develop education programs for persons with disabilities constantly with various approaches in order to get rid of non-disabled people's wrong recognition on disability and also ignorance about disability.

본 연구의 목적은 장애이해교육이 비장애아동의 장애아동에 대한 수용태도에 미치는 영향을 분석하여, 성공적인 통합교육을 실천하는데 기초자료로 활용하고자 한다. 연구결과 장애이해교육이 비장애아동의 장애아동에 대한 학교생활과 개인생활 수용태도는 긍정적으로 변화하였다. 이는 장애이해교육이 시간을 무조건 많이 제공하기보다는 4주라는 짧은 시간이라도 효과가 있다는 것을 단적으로 보여주고 있다. 그러나 사회생활 수용태도는 긍정적인 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다. 따라서, 비장애아동들의 사회생활에 대한 수용태도 변화를 이끌어내기 위해서는 비장애인의 잘못된 장애인식이나, 장애에 대한 무지로 인한 차별을 해소하기 위해 지속적이고 다양한 접근방식의 장애이해교육 프로그램이 개발되어야 한다.

Keywords

References

  1. 김정권, 특수아동의 이해와 교육, 박학사, 2004.
  2. J. Gottlieb, H. Corman, and R. Curci, "Attitudes toward mentally retarded children," In R. L. Jones(Ed), Attitudes and attitude change in special education: Theory and practice, pp.72-80, Virginia: The council for exceptional children, 1986.
  3. I. M. Voeltz, "Children's attitudes toward disabled peers," American Journal of Mental Deficiency, Vol.86, No.2, pp.455-464, 1980.
  4. B. G. Espositi and E. W. J. Peach, "Changing attitudes of Preschool Children toward Handicapped Persons," Exceptional Children, Vol.49, No.4, pp.361-363, 1983. https://doi.org/10.1177/001440298304900411
  5. N. Peterson, "Social integration of handicapped and nonhandicapped preschoolers: A study of playmate preferences," Topics in Early Childhood Special Education, Vol.2, No.2, pp.56-69, 1982. https://doi.org/10.1177/027112148200200210
  6. 민천식, 박경애, "통합놀이가 일반아동의 장애아동 수용태도에 미치는 효과", 통합교육연구, 제1권, 제2호, pp.55-73, 2006.
  7. 신순자, 박정민, 강삼성, "장애이해교육과 장애체험활동이 초등학생의 장애인식 및 장애수용태도에 미치는 효과 차이 분석", 특수교육재활과학연구, 제49권, 제3호, pp.171-197, 2012.
  8. 박창호, 태도교육, 교학사, 1982.
  9. 김상호, 현대심리학 입문, 정민사, 1997.
  10. 김미경, 이은영, "초등학교 통합학급 비장애아동의 자아개념과 장애아동 수용태도에 관한 연구", 발달장애연구, 제12권, 제2호, pp.155-174, 2008.
  11. 이상애, 김성애, "장애이해 교육활동을 통한 일반유아의 장애 인식 및 태도 변화", 유아특수교육연구, 제4권, 제2호, pp.113-136, 2004.
  12. 신순자, 장애이해교육과 장애체험활동이 초등학생의 장애 인식 및 수용태도에 미치는 효과 차이분석, 대구대학교대학원 석사학위논문, 2007.
  13. 변찬석, 박미애, "장애이해프로그램이 비장애아동의 자아개념과 장애아동에 대한 태도에 미치는 효과", 특수교육 저널: 이론과 실천, 제6권, 제1호, pp.353-367, 2005.
  14. 우해숙, 최상배, 안성우, 김미경, "장애이해 프로그램이 일반아동의 장애아동 수용태도와 자아개념에 미치는 효과", 특수교육저널: 이론과 실천, 제5권, 제4호, pp.515-530, 2004.
  15. A. L. Lazer, J. T. Gensley, and B. E. Orpet, "Changing attitudes of young mentally gifted children toward handicapped person," Exceptional Children, Vol.37, pp.600-602, 1971. https://doi.org/10.1177/001440297103700807
  16. G. C. Clore and K. M. Jeffery, " Emotional role playing attitute chang, and attraction toward a disabled person," Journal of Personality and Social Psychoiogy, Vol.23, pp.105-111, 1972. https://doi.org/10.1037/h0032867
  17. S. R. Bookbinder, "Mainstreming: What every child needs to know about disabilities Providence," RI: The Rhode island Easter Seal Society, 1978.
  18. E. Kelly, "Movies-A unique and effective tool for social educators," CEC Today, Vol.3, No.8, p12, 1997.
  19. V. D. Westervelt and J. D. Mckinney, "Effects of film on nonhandicapped children's attitudes toward handicapped children," Exceptional Children, Vol.46, pp.294-296, 1980. https://doi.org/10.1177/001440298004600412
  20. 차수연, 장애아동에 대한 초등학교 비장애아동의 태도변화를 위한 중재전략간 효과성 비교, 부산대학교대학원 석사학위논문, 2002.
  21. 박현숙, "경도장애학생의 완전통합을 위한 초등학교 프로그램 효과에 관한 일 분석", 특수교육학연구, 제34권, 제1호, pp.1-29, 1999.
  22. J. Donaldson, "Changing attitudes toward handicapped person: A review and analysis of analysis of research," Exceptional Children, Vol.46, No.7, pp.504-514, 1980. https://doi.org/10.1177/001440298004600702
  23. R. L. Simpson, "Modifying the attitudes of regular class students toward the handicapped," Focus on Exceptional Children, Vol.13, pp.1-11, 1980.
  24. 문진아, 장애이해 프로그램이 일반아동의 태도 변화에 미치는 영향, 대구대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002.