References
- 김정권, 특수아동의 이해와 교육, 박학사, 2004.
- J. Gottlieb, H. Corman, and R. Curci, "Attitudes toward mentally retarded children," In R. L. Jones(Ed), Attitudes and attitude change in special education: Theory and practice, pp.72-80, Virginia: The council for exceptional children, 1986.
- I. M. Voeltz, "Children's attitudes toward disabled peers," American Journal of Mental Deficiency, Vol.86, No.2, pp.455-464, 1980.
- B. G. Espositi and E. W. J. Peach, "Changing attitudes of Preschool Children toward Handicapped Persons," Exceptional Children, Vol.49, No.4, pp.361-363, 1983. https://doi.org/10.1177/001440298304900411
- N. Peterson, "Social integration of handicapped and nonhandicapped preschoolers: A study of playmate preferences," Topics in Early Childhood Special Education, Vol.2, No.2, pp.56-69, 1982. https://doi.org/10.1177/027112148200200210
- 민천식, 박경애, "통합놀이가 일반아동의 장애아동 수용태도에 미치는 효과", 통합교육연구, 제1권, 제2호, pp.55-73, 2006.
- 신순자, 박정민, 강삼성, "장애이해교육과 장애체험활동이 초등학생의 장애인식 및 장애수용태도에 미치는 효과 차이 분석", 특수교육재활과학연구, 제49권, 제3호, pp.171-197, 2012.
- 박창호, 태도교육, 교학사, 1982.
- 김상호, 현대심리학 입문, 정민사, 1997.
- 김미경, 이은영, "초등학교 통합학급 비장애아동의 자아개념과 장애아동 수용태도에 관한 연구", 발달장애연구, 제12권, 제2호, pp.155-174, 2008.
- 이상애, 김성애, "장애이해 교육활동을 통한 일반유아의 장애 인식 및 태도 변화", 유아특수교육연구, 제4권, 제2호, pp.113-136, 2004.
- 신순자, 장애이해교육과 장애체험활동이 초등학생의 장애 인식 및 수용태도에 미치는 효과 차이분석, 대구대학교대학원 석사학위논문, 2007.
- 변찬석, 박미애, "장애이해프로그램이 비장애아동의 자아개념과 장애아동에 대한 태도에 미치는 효과", 특수교육 저널: 이론과 실천, 제6권, 제1호, pp.353-367, 2005.
- 우해숙, 최상배, 안성우, 김미경, "장애이해 프로그램이 일반아동의 장애아동 수용태도와 자아개념에 미치는 효과", 특수교육저널: 이론과 실천, 제5권, 제4호, pp.515-530, 2004.
- A. L. Lazer, J. T. Gensley, and B. E. Orpet, "Changing attitudes of young mentally gifted children toward handicapped person," Exceptional Children, Vol.37, pp.600-602, 1971. https://doi.org/10.1177/001440297103700807
- G. C. Clore and K. M. Jeffery, " Emotional role playing attitute chang, and attraction toward a disabled person," Journal of Personality and Social Psychoiogy, Vol.23, pp.105-111, 1972. https://doi.org/10.1037/h0032867
- S. R. Bookbinder, "Mainstreming: What every child needs to know about disabilities Providence," RI: The Rhode island Easter Seal Society, 1978.
- E. Kelly, "Movies-A unique and effective tool for social educators," CEC Today, Vol.3, No.8, p12, 1997.
- V. D. Westervelt and J. D. Mckinney, "Effects of film on nonhandicapped children's attitudes toward handicapped children," Exceptional Children, Vol.46, pp.294-296, 1980. https://doi.org/10.1177/001440298004600412
- 차수연, 장애아동에 대한 초등학교 비장애아동의 태도변화를 위한 중재전략간 효과성 비교, 부산대학교대학원 석사학위논문, 2002.
- 박현숙, "경도장애학생의 완전통합을 위한 초등학교 프로그램 효과에 관한 일 분석", 특수교육학연구, 제34권, 제1호, pp.1-29, 1999.
- J. Donaldson, "Changing attitudes toward handicapped person: A review and analysis of analysis of research," Exceptional Children, Vol.46, No.7, pp.504-514, 1980. https://doi.org/10.1177/001440298004600702
- R. L. Simpson, "Modifying the attitudes of regular class students toward the handicapped," Focus on Exceptional Children, Vol.13, pp.1-11, 1980.
- 문진아, 장애이해 프로그램이 일반아동의 태도 변화에 미치는 영향, 대구대학교 교육대학원 석사학위논문, 2002.