DOI QR코드

DOI QR Code

Automatic Method for Transforming Image into Tactile Map Based on Cognitive Characteristics of Visually Impaired Persons

시각장애인 인지특성을 기반으로 한 영상자료의 촉각지도 자동 변환 방법

  • 김혜영 (가천대학교 일반대학원 전자계산학과) ;
  • 조진수 (가천대학교 IT대학 컴퓨터공학과)
  • Received : 2013.01.04
  • Accepted : 2013.03.19
  • Published : 2013.04.28

Abstract

In this paper, we propose the method for automatically transfers images into tactile maps information based on cognition characteristics of visually impaired persons to more easily provide various image information for visually impaired persons. The proposed method automatically classify color images into row complexity and high complexity based on intensity information and transfer images into tactile map information using each different transformation process. Experimental evaluation, We performed with visually impaired five persons experiments for evaluating the recognition and satisfaction that tactile maps of the proposed automatic transforming method and the manually generated tactile maps of braille textbooks. Experimental results, the recognition and satisfaction that the tactile maps of the proposed method generated are very similar to those of the tactile maps of braille textbooks. Therefore, it could hugely be reduced the time and money of production education materials, and it could greatly improved educative results because it can add more easily that many image data of education materials.

본 논문에서는 시각장애인에게 다양한 영상정보를 보다 손쉽게 제공하기 위하여 시각장애인의 인지특성을 기반으로 기존 영상자료를 촉각지도 정보로 자동 변환하는 방법을 제안한다. 제안하는 방법에서는 일반 교과서에 수록된 컬러영상의 밝기값 히스토그램을 분석하여 저복잡도 및 고복잡도 영상으로 분류하고, 이를 각 영상 종류에 적합한 서로 다른 변환과정을 적용하여 시각장애인이 인지할 수 있는 촉각지도 정보로 자동 변환한다. 실험 평가에서는 제안한 자동 변환 방법으로 생성된 촉각지도와 수동으로 생성된 기존 점자교과서의 촉각지도들을 가지고 전맹 시각장애인 5인을 대상으로 인지율과 만족도를 평가하는 실험을 수행하였다. 실험결과 제안한 방법으로 생성된 촉각지도에 대한 인지율과 만족도가 기존 점자교과서의 촉각지도에 대한 것들과 매우 유사하였다. 따라서 시각장애인을 위한 교육자료 제작의 시간과 비용을 획기적으로 절감할 수 있으며, 또한 교육자료 내에 영상자료를 보다 손쉽게 많이 추가하여 교육효과를 크게 향상시킬 수 있다.

Keywords

References

  1. 김승현, 차정호, 김인환, "초등학교 과학과 점자교과서에 나타난 시각자료의 점역 실태 분석", 특수교육저널: 이론과 실천, 제9권, 제3호, pp.457-475, 2008.
  2. 박정은, 김영일, "중학교 점자 사회교과서의 시각자료 점역형태 분석", 특수교육저널: 이론과 실천, 제10권, 제3호, pp.129-157, 2009.
  3. 원종길, 김혜영, 조진수, "레이블링 기법과 밝기값변화에 기반한 컬러영상의 문자영역 추출 방법", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.511-521, 2011.
  4. N. Otsu, "A Threshold Selection Method from Gray-Level Histograms," IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, Vol.9, No.1, pp.62-66, 1979. https://doi.org/10.1109/TSMC.1979.4310076
  5. 박소연, 김성영, 김민환, "칼라 분포 특성에 기반한 객체 및 비객체 영상의 분류 방법", 한국멀티미디어학회 2003년도 추계학술발표대회(상), pp.318-321, 2003.
  6. Y. Deng, C. Kenney, M. S. Moore, and B. S. Manjunath, "Peer group filtering and perceptual color image quantization," IEEE International Symposium, Vol.4, pp.21-24, 1999.
  7. 손병삼, 컬러 양자화와 그래프 컷을 이용한 영상분할 기법, 한양대학교 학위논문, 2003.
  8. Y. C.Ha, Nature Picture and Human, Donga Press, 2002.
  9. 김성영, 객체 기반 영상 검색을 위한 중심 객체의 자동 추출, 부산대학교 학위논문, 2003.
  10. 강선도, 유헌우, 신영근, 장동식, "영상구도에 근거한 영상내의 주요객체 자동추출 방법", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제3호, pp.8-17, 2008.