DOI QR코드

DOI QR Code

Grounded Theoretical Approach to the Life of Mothers as a Caretaker of Children with a Severe Disability

중증장애 자녀를 돌보는 어머니의 삶의 과정에 대한 근거이론적 접근

  • 전찬영 (단국대학교 대학원 보건학과) ;
  • 서미아 (단국대학교 행정법무대학원 가족상담학과)
  • Received : 2013.01.16
  • Accepted : 2013.03.20
  • Published : 2013.04.28

Abstract

The purpose of this study was to explore process of life experience for mothers of children with severe disabilities. Strauss and Corbin's Grounded theory approach was used. Total 17 mothers who have experience of caring for severely disabled child participated. In-depth interviews was done from January 2010 to May 2011. Three to seven interviews were done for each participant. As a result of this study, 119 concepts, 41 subordinate categories and 20 categories have been revealed. The experience of caring children with severe disabilities were 'desolate life' 'plunging in darkness' 'managing to pull oneself' 'rising again' and 'rediscovering of life'. The core category of selective coding was rediscovering of new life from life in darkness. It is suggested that welfare policies need to be modified and new policies need to established for mothers who care for severely disabled children.

본 연구는 중증 장애 자녀를 돌보는 어머니의 삶의 과정을 탐색하기 위하여 수행되었다. 연구 참여자는 중증장애 자녀를 돌보는 어머니 17명이며 참여자들과의 심층면담은 2010년 1월부터 2011년 5월까지 진행되었고 참여자 1명당 3~7회의 면담을 진행하였다. 연구 결과 119개의 개념과 41개의 하위범주, 20개의 범주가 도출되었다. 참여자들의 중증장애 자녀를 돌보는 삶의 과정은 '막막함', '암흑 속에 갇힘', '마음 다잡기', '일어섬', '삶의 재발견' 단계로 나타났다. 선택코딩에서 핵심범주는 '암흑 속에 갇힌 삶에서 벗어나 새삶 찾기'로 나타났으며 참여자들은 개인, 가족, 사회적 수준에서 암흑 속의 삶을 벗어나 다른 사람들과 관계를 회복하고 세상과 더불어 삶의 의미와 가치를 실현시키며 살아가는 경험을 하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 현재 시행되고 있는 장애인 복지정책 및 사회복지제도가 보완되고, 나아가 중증장애 자녀를 돌보는 어머니들을 지원할 수 있는 새로운 정책형성을 제안한다.

Keywords

References

  1. 허정임, 박재국, "지체장애 부모의 양육실태 및 지원욕구조사", 한국지체부자유아 교육학술지 중복 지체부자유연구, 제52권, 제3호, pp.231-249, 2009.
  2. 이숙자, 장애아동 어머니의 스트레스와 심리적 증후에 관한 연구 : 다운증후군과 자폐아동 어머니를 중심으로, 전남대학교 대학원 석사학위논문, 전라남도, 1993.
  3. 최경화, 중증장애아 어머니의 삶과 정체성: 자녀의 생애주기를 중심으로, 경북 대학교 대학원 박사학위논문, 경상북도, 2011.
  4. http://kostat.go.kr
  5. P. Huang, U. Kettler, and S. John, "Being concerned: caregiving for Taiwanese mothers of a child with cerebral palsy," J. of Clinical Nursing, Vol.21, pp.189-197, 2011.
  6. H. Kellegrew, "Constructing daily routines: a qualitative examination of mothers with young children with disabilities," The American J. of Occupational Therapy, Vol.54, No.3, pp.252-259, 2000. https://doi.org/10.5014/ajot.54.3.252
  7. J. Hubert, "My heart is always where he is. Perspectives of mothers of young people with severe intellectual disabilities and challenging behaviour living at home," British J. of Learning Disabilities, Vol.39, pp.216-224, 2010.
  8. H. Graungaard and S. Anderson, "When resources get sparse: a longitudinal, qualitative study of emotions, coping and resource-creation when parenting a young child with severe disabilities," Health, Vol.15, No.2, pp.115-136, 2011. https://doi.org/10.1177/1363459309360794
  9. M. Solomon, N. Pistang, and C. Barker, "The benefits of mutual support groups for parents of children with disabilities," American J. of Community Psychology, Vol.29, No.1, pp.113-132, 2001. https://doi.org/10.1023/A:1005253514140
  10. 이한선, 이경희, 최성규, "중증.중복장애자녀의 조기발견.진단에 따른 어머니의 양육경험에 대한 사례 연구", 한국지체부자유아교육학회지, 제46권, pp.187-201, 2005.
  11. http:www.cyworld.com
  12. 김명규, 중증장애인 주간보호서비스 개선 방안에 관한 연구, 중앙대학교 사회 개발대학원 석사학위논문, 2002.
  13. http://kostat.go.kr
  14. http://blog.daum.net/cafe.naver.com
  15. L. Wolfson and E. Grant, "Authoritative parenting and parental stress in parents of pre-school and older children with developmental disabilities," Child Care Health Development, Vol.29, No.2, pp.144-177, 2006.
  16. 이은진, 자아성장 집단미술치료가 발달장애아 어머니의 양육스트레스 및 모-자 상호작용에 미치는 영향, 대구대학교 박사학위 논문, 대구, 2005.
  17. T. Heiman, "Parents of Children With Disabilities: Resilience, Coping, and Future Expectations," J. of Developmental and physical Disabilities, Vol.14, No.2, pp.159-171, 2002. https://doi.org/10.1023/A:1015219514621
  18. B. Monsen, "Mother's experience of living worried when parenting children with spina bifida," J. of Pediatric Nursing, Vol.14, No.3, pp.157-163, 1999. https://doi.org/10.1016/S0882-5963(99)80004-9
  19. A. Taanila, L. Syrjala, J. Kokkonen, and R. Jarvelin, "Coping of parents with physically and/or intellectually disabled children," Child: Care, Health & Development, Vol.28, No.1, pp.73-86, 2002. https://doi.org/10.1046/j.1365-2214.2002.00244.x
  20. J. Shearn, and S. Todd, "Maternal employment and family responsibilities: the perspectives of mothers of children with intellectual disabilities," J. of Applied Research in Intellectual Disabilities, Vol.13, pp.109-131, 2000 https://doi.org/10.1046/j.1468-3148.2000.00021.x
  21. 이대규, 장애아동을 둔 부부의 결혼만족도에 대한 연구, 가톨릭대학교 사회복지대학원 석사학위논문, 2008.
  22. 박재국, 서보순, 김혜리, "장애아동 부모의 양육핵심 역량 요인 탐색", 한국지체부자유아교육학회지 중복.지체부자유아연구, 제54권, 제1호, pp.61-85, 2011.
  23. A. Strauss and J. Corbin, Basics of qualitative research in nursing. Philadelphia: J. B. Lippincott Company, 1998.
  24. K. Lomborg and M. Kirkevold, "Truth and validity in grounded theory-a reconsidered realist interpretation of the criteria: fit, work, relevance and modifiability," Nursing Philosophy, Vol.4, No.3, pp.189-200, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1466-769X.2003.00139.x
  25. C. Chenitz and M. Swanson, From practice to grounded theory: Qualitative research in nursing Menlo park, CA: Addison Wesley, 1986.
  26. G. Glaser and A. Strauss, The discovery of grounded theory, Chicago : Aldine, 1978.
  27. S. Gregory, Mother and their deaf children, In Motherhood: meanings, practices, and ideologies, London : sage, 1991.
  28. G. Landsman, "Reconstructing motherhood in the age of 'perfect babies': Mothers of infants and toddlers with disabilities," Signs: J. of Women in Culture and Society, Vol.28, No.1, pp.69-101, 2003.
  29. M. Greenspan, Exceptional' mothering in a 'normal' world. In Mothering against the odds: Diverse voices of contemporary mothers, London: Guilford Press, 1998.
  30. J. Brett, "The experience of disability from the perspective of parents of children with profound impairment: Is it time for an alternative model of disability?," Disability & Society, Vol.17, No.7, pp.825-843, 2002. https://doi.org/10.1080/0968759022000039109
  31. J. Brett, The journey to accepting support: how parents of profoundly disabled children experience support in their lives, Pediatric Nursing, Vol.16, No.8, pp.14-18, 2004.
  32. 이애란, 홍선우, 김지수, 주세진, "자폐성장애 아동 어머니의 삶의 전환 과정", 대한간호학회지, 제40권, 제6호, pp.808-819, 2010. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.6.808
  33. J. Read, Disability, the family and society: Listening to mothers. Buckingham, UK: Open University Press, 2000.
  34. S. Ryan, "People don't do odd, do they?' Mothers making sense of the reactions of others towards their learning disabled children in public places," Children's Geographies, Vol.3, pp.291-306, 2005. https://doi.org/10.1080/14733280500352920
  35. A. Nelson, A meta-analysis: mothering other than normal children, Qualitative Health Research, Vol.12, pp.515-530, 2002. https://doi.org/10.1177/104973202129120043

Cited by

  1. Family Empowerment Scale: Factor Validation of the Original Form and Development of a Short Form vol.13, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.214
  2. Lived Experience of the Mother's Caring of Adult Children with Persistent Vegetative State vol.23, pp.4, 2017, https://doi.org/10.4069/kjwhn.2017.23.4.287