DOI QR코드

DOI QR Code

Organizing Korean International Broadcasting's Programming Strategy and Channel Positioning map

한국 해외홍보방송의 편성전략과 채널 포지셔닝 설정

  • 윤홍근 (CBS 스마트뉴스팀, 한국외대)
  • Received : 2013.01.28
  • Accepted : 2013.03.08
  • Published : 2013.04.28

Abstract

The research is centered towards analyzing the differentiation of the characteristics and organization of programming strategy and channel positioning by selecting Korean International Public Relations Broadcasting Stations Arirang TV and KBS World. According to the results, Arirang TV positions Korean culture content-implied educational programs as their strategy while KBS World places the main programs of KBS1, 2TV with many entertainment programs such as dramas and entertainment shows. Arirang TV's programming strategy is well-fulfilling the purpose of promoting Korea's culture contents by organizing their programming with documentaries, tourist information, and daily living information. On the other hand, KBS World works as the agent of the spread of the Korean Wave by filling their program with dramas and K-pop programs such as . Due to the difference in programming strategy of these two broadcasting stations, Arirang TV has positioned itself as a diplomatic channel to spread Korean culture and KBS World a channel representing the Korean Wave. However, there are problems of inefficiency due to recurrent investments because of the fact that both broadcasting stations' programming strategy is to promote Korean culture and spread the Korean Wave by aiming similar targets such as foreigners or overseas Koreans.

이 연구는 우리나라 해외홍보방송인 아리랑TV(아리랑 World)와 KBS World를 선정하여 편성전략의 특성과 편성에 따른 채널 포지셔닝의 차별성을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 분석 결과, 편성전략에서는 아리랑TV가 교양 프로그램위주의 한국 문화콘텐츠를 편성하는, 반면 KBS World는 KBS 1, 2TV의 주요 프로그램을 활용한 드라마와 연예 등 오락프로그램의 편성비율이 높았다. 아리랑 TV의 경우 다큐멘터리, 관광정보, 생활정보 등 문화 콘텐츠 중심의 국가홍보에 충실한 편성을 하고 있다. KBS World는 드라마와 <뮤직 뱅크>와 같은 K-pop을 편성하여 한류 확산의 중심 채널로서의 역할을 하고 있다. 이같은 편성전략의 특성에 따라 아리랑TV는 한국문화를 전파하는 외교채널로서 포지셔닝을 하고 있고, KBS World는 한류 확산의 엔터테인먼트 채널로 자리를 잡고 있다. 그러나 두 채널의 편성 전략이 한국 문화 소개 및 한류 확산을 목표로 하고 있고, 타깃이 해외 동포나 외국인을 대상으로 한다는 점에서 중복투자에 따른 비효율성 문제가 제기되고 있다.

Keywords

References

  1. 김춘옥, 디지털시대의 방송론, 커뮤니케이션북스, 2001.
  2. 이은미, 강남준, "아리랑 국제방송 효율성 제고방안 연구", 방송위원회, p.5, 2007.
  3. C. Barker. Global Television: an Introduction,, Blackwell Pub, 1997.
  4. 심영섭, "선진국의 해외홍보방송과 국가정책", 한국방송학회 정기학술대회, 2012.
  5. 강준만, 세계문화전쟁, 인물과 사상사, 2010.
  6. 권호영, "글로벌미디어로서 아리랑국제방송의 현주소와 미래의 역할", 한국방송학회 정기학술대회, pp.36-40, 2012.
  7. KBS 콘텐츠사업국, KBS World 채널 현황 보고서, 2012(3).
  8. 황우섭, "TV 국제방송 'KBS World'의 채널운용과 편성전략에 관한 연구", 방송문화연구, 제15권, 제1호, p.214, 2003.
  9. http://www.arirang.co.kr/
  10. 최일도, KBS월드 채널 프로그램 선호도 조사결과, 2012(5).
  11. 윤홍근, 채널 브랜드 전략(개정판), 커뮤니케이션북스, 2011.
  12. 한원호, 해외방송을 통한 국가이미지 제고에 관한 연구, 중앙대학교 신문방송대학원 석사논문, 2008.
  13. KBS 방송문화연구소, 2011 KBS해외방송정보 SPECIAL EDITION, 2011.
  14. http://kbsworld.kbs.co.kr/
  15. 이훈재, 아리랑 국제방송의 편성 특성에 관한 연구, 한양대학교 언론정보대학원 석사논문, p.43, 2006.
  16. 아리랑국제방송, 2012 아리랑국제방송 핵심사업계획, 2012(1).
  17. 김유경, 전종우, "선진 일류국가 진입을 위한 국가이미지의 효율적 관리방안연구". 한국방송광고 공사, p.158, 2011.