DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of Smartphone Adaptor for Real-Time Live Simulations

실시간 Live 시뮬레이션을 위한 스마트폰 연동기 구현

  • Received : 2013.01.10
  • Accepted : 2013.03.19
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Defense M&S for weapons effectiveness is a realistic way to support virtual warfare similar to real warfare. As the war paradigm becomes platform-centric to network-centric, people try to utilize smartphones as the source of sensor, and command/control data in the simulation-based weapons effectiveness analysis. However, there have been limited researches on integrating smartphones into the weapon simulators, partly due to high modeling cost - modeling cost to accomodate client-server architecture, and re-engineering cost to adapt the simulator on various devices and platforms -, lack of efficient mechanisms to exchange large amount of simulation data, and low-level of security. In this paper, we design and implement Smartphone Adaptor to utilize smartphones for the simulationbased weapons effectiveness analysis. Smartphone Adaptor automatically sends sensor information, GPS and motion data of a client's smartphone to a simulator and receives simulation results from the simulator on the server. Also, we make it possible for data to be transferred safely and quickly through JSON and SEED. Smartphone Adaptor is applied to OpenSIM (Open simulation engine for Interoperable Models) which is an integrated simulation environment for weapons effectiveness analysis, under development of our research team. In this paper, we will show Smartphone Adaptor can be used effectively in constructing a Live simulation, with an example of a chemical simulator.

무기체계 효과도 분석을 위한 국방M&S 분야는 실 전장환경과 유사한 무기체계 실험 환경을 제공하는 현실적인 수단으로 인정받고 있다. 국방 분야에서 군의 전투개념이 플랫폼 중심 전투(PCW, Platform Centric Warfare)에서 네트워크 중심전투(NCW, Network Centric Warfare)으로 변화됨에 따라 무기체계 효과도 분석 및 이의 군사적 활용에서 스마트폰을 적용하려는 시도가 많이 이루어지고 있다. 그러나 국방 M&S분야의 무기체계 효과도 분석 시, 기존 모델을 스마트폰에 적용하기 위해 클라이언트/서버 방식으로 재작성 해야 하는 비용, 특정 기기 및 OS에 따른 중복 개발 비용, 대규모 데이터 교환방법 및 보안의 부재는 무기체계 효과도 분석에 스마트폰의 사용을 어렵게 만든다. 본 논문에서는 스마트폰을 무기체계 효과도 분석에 활용하기 위한 Smartphone Adaptor를 설계하고 구현한다. Smartphone Adaptor는 스마트폰의 GPS, motion정보 등과 같은 입력 데이터를 시뮬레이터에 전달하고 시뮬레이터로부터 시뮬레이션 진행상황 및 결과값을 받는 일련의 과정을 자동화하여 모델 작성비용을 절감한다. 또한 JSON과 SEED암호화 알고리즘을 통해 보안이 필요한 데이터에 대한 효율적 전송이 가능하도록 하였다. Smartphone Adaptor는 무기체계 효과도 분석 과정을 지원하는 통합시뮬레이션 엔진인 OpenSIM(Open Simulation engine for Interoperable Models)에 적용되었다. 본 논문에서는, 화생방 시뮬레이터에 스마트폰을 Live장비로서 활용하는 예제를 통해, 국방 M&S를 위한 Live 시뮬레이션 제작에 Smartphone Adaptor가 효과적으로 상용될 수 있음을 보인다.

Keywords

References

  1. 김문수, 최미선, 이태억, 김대규, 권순걸(2010), "공동 전투 객체 모델 기반 Live-Virtual-Contructive 모델 연동 프레임 워크", 대한산업공학회/한국경영과학회 춘계공동학술대회 논문집. pp. 1260-1267.
  2. 김현철, 박희준, 권도백(2011), "LVC 연동 시뮬레이션을 위한 모바일 플랫폼과 RTI간 연동 게이트웨이 설계", Asia Simulation Conference, pp. 42-47.
  3. IEEE(2000), "IEEE Standard for Modeling and Simulation (M&S) High Level Architecture (HLA) - Framework and Rules, IEEE Std 1516", Institute of Electrical and Electronics Engineers.
  4. IEEE(2000), "IEEE Standard for Modeling and Simulation (M&S) High Level Architecture (HLA) - Federate Interface Specification, IEEE Std 1516.1-2000", Institute of Electrical and Electronics Engineers.
  5. IEEE(2001), "IEEE Standard for Modeling and Simulation (M&S) High Level Architecture (HLA) - Object Model Template, Std 1516.2-2000", Institute of Electrical and Electronics Engineers.
  6. 이은민(2011), "HTML5가 웹 환경에 미치는 영향", 정보과학회지, Vol. 29, No. 6, pp. 55-60.
  7. 오진수, 송창기(2012), "모바일 응용 프로그램에서 XML 데이터를 JSON으로 변환 전송을 통한 성능 개선", 한국컴퓨터종합학술대회 논문집, Vol. 39, No. 1, pp. 129-131.
  8. KISA(1999), "SEED 암호화 알고리즘", www.kisa.or.kr
  9. 김태섭, 장희정, 이재민, 이강선(2010), "무기체계 분석을 위한 모의엔진 아키텍처 연구", 한국시뮬레이션학회논문지, Vol. 19, No. 2, pp. 51-62.
  10. 김태섭, 박준호, 김현휘, 박찬종, 이강선(2010), "무기체계 효과도 분석을 위한 통합 모의 엔진의 서비스 구성 방안 연구", 한국시뮬레이션학회논문지, Vol. 19 No. 4, pp. 261-270.
  11. 안병현, 김병정(2012), "HTML5 표준화 현황과 활용 사례", 정보과학회지, Vol. 30, No. 6, pp. 10-15.