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Management Performance and Announcement Effect of Seasoned Equity Offering

기업의 경영성과가 유상증자 공시효과에 미치는 영향

  • 윤홍근 (금오공과대학교 경영학과 지역산업경영연구소) ;
  • 이용환 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 박광석 (대구대학교 경영학과)
  • Received : 2012.12.05
  • Accepted : 2013.02.20
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This paper investigates whether the announcement effect of seasoned equity offering is affected by management performance. We used Korean stock market data from 2000 to 2007 to analyze the possible relation between net income and seasoned equity offerings announcement effect. The sample of 308 firms are selected for the study from the original population of 750 seasoned equity offering announcements. and We analysis this article through event studty of Brown and J.Warner. We divide the data into two groups. - the previous offerings year's positive net income group and negative income group. Both positive and negative net income samples affect stock price positively. However, the CAR for the negative net income offerings becomes zero around 25days after the announcement date. To analyze the impact of accounting income on the seasoned equity offering announcement effects fully, we introduce a cross-sectional regression analysis by setting the cumulative abnormal returns as a dependant variable and net income as an explanatory variable. The beta coefficient of the net income shows a statistical significance. These results can be considered as an evidence to support our hypothesis.

본 연구는 우리나라 기업의 유상증자 공시효과는 경영성과에 영향을 받을 수 있다는 증거를 제시하고자 한다. 2000년 1월 1일부터 2007년 12월 31일까지 유상증자를 공시했던 308개의 표본기업들을 당기순이익 혹은 당기순손실에 따라 두 개의 표본 집단으로 분류하여 S.Brown and J.Warner(1985)의 사건연구 방법론에서 고안한 시장모형(ex-post market model)을 활용하여 유상증자 공시효과를 분석하였다. 당기순이익기업의 경우 유상증자공시효과가 긍정적이며 그리고 지속적으로 나타났다. 반면에, 당기순손실기업의 경우 유상증자 공시효과가 일시적으로 긍정적이었으나, 공시일 이후 +25일 전후에서 긍정적인 효과가 사라졌다. 이러한 결과는 통제변수들을 고려한 횡단면회귀분석에서도 일관되게 분석됨에 따라, 경영성과가 유상증자 공시효과에 영향을 미친다는 본 논문의 가설이 지지됨을 알 수 있다.

Keywords