An Exploratory Study on 'school violence prevention' in Home Economics Education

학교폭력 예방을 위한 가정과교육의 접근 방안 탐색

  • Received : 2013.01.28
  • Accepted : 2013.03.25
  • Published : 2013.03.31

Abstract

This Exploratory study applied the content analysis method by documental research to develop the logic of announcing a validity of Korean Education or Home Economics Education's roles and missions for preventing the school violence. As the results, three logics of accessing devices for Korean Education or Home Economics Education got developed. First, adolescents should be changed into an positive perspective like a 'people living' rather than a negative perspective like the 'learner' which is limited in Korean Education. Second, the value of the 'life competency' which has been disparaging is reinforced as an important value of education although the purpose of Korean Education was only one. The life competency is not a talent which is learned naturally by experiences. Because the school violence which is a problem in nowadays is a problem occurred by adolescents as the 'people living' rather than the 'learner', it is needed to renovate an education by a curriculum of reinforcing the 'life competency'. Third, Home Economics Education has been traditionally the typical subject which had a purpose of varied competency development as the 'people living'. Thus, the subject of Home Economics Education is one of the most important subjects, being able to prevent the school violence in entire Korean Education. The Home Economics Education as the 'life education' has an essence for making adolescents have needed competency to achieve a qualified and happy life over their adjustment.

이 탐색적 연구는 문헌고찰에 의한 내용분석 방법을 적용하여 학교폭력 예방을 위한 우리 교육 및 가정과교육의 역할과 임무 수행의 타당성을 주장할 수 있는 논리를 개발하려는 데 연구의 목적을 두었다. 그 결과 우리 교육 및 가정과교육이 학교 폭력 예방을 위해 접근할 수 있는 세가지의 논리가 개발되었다. 첫째, 우리 교육에서 청소년을 학습자라는 소극적 관점으로 제한하지 말고 '생활인'이란 보다 적극적인 관점으로 변화시킨다. 둘째, 우리 교육의 목적의 하나였으나 그 가치가 폄하되어 온 생활역량을 교육의 중요한 가치로 강화한다. 생활역량은 저절로 자연스럽게 경험을 통하여 습득되는 자질이 아니다. 현재 문제가 되고 있는 학교폭력 문제는 학습자가 아닌 생활인으로서 청소년이 나타내는 문제이므로 생활역량을 강화하는 교육과정으로 교육을 개혁하는 것이 필요하다. 셋째, 전통적으로 생활인으로서의 다양한 역량 개발에 교과교육의 목적을 두어 온 대표적인 교과는 가정교과이다. 따라서 가정과교육은 우리 교육 전체에서 학교폭력을 예방하는데 가장 중요한 임무를 수행할 수 있는 교과이다. 생활교과로서의 가정교과는 청소년이 당면한 다양한 생활의 문제 해결을 지원하며, 적응을 넘어서서 삶의 질과 행복한 삶을 성취하는데 필요한 역량을 갖추도록 하는데 그 본질을 가지고 있다.

Keywords