온라인/오프라인 공간의 교차와 도시의 재매개 - 지역 교육 연수를 사례로 -

The intersection of online/offline spaces and the remediation of the city : a case study of a workshop on locality education

  • 이희상 (대구서부고등학교, 대구가톨릭대학교)
  • Lee, Heesang (Daegu Seobu High School & Catholic University of Daegu)
  • 투고 : 2013.04.17
  • 심사 : 2013.05.27
  • 발행 : 2013.05.31

초록

정보통신기술은 사회적 활동과 커뮤니케이션 방식을 변화시켜왔으며, 그 과정에서 온라인 공간과 오프라인 공간은 전자가 후자를 대체하고 침식하는 이분적 공간으로 생각되어왔다. 본 연구의 목적은 국지적인 사회적 활동과 커뮤니케이션이 수행되는 도시 공간이 온라인 커뮤니케이션과 오프라인 커뮤니케이션의 교차를 통해 시공간적으로 어떻게 구성되고, 온라인 공간을 통해 어떻게 '재매개'되는지를 탐구하는 것이다. 이를 위해 2013년 1월에 영남대학교 박물관에서 실시된 '영남지역의 역사와 문화'라는 주제의 '지역 교육' 연수를 사례로 살펴본다. 본 연구는 온라인 공간을 통한 커뮤니케이션의 증대는 오프라인 공간에서 '부재적 현존'이나 '장소상실'의 확장을 야기한다는 이분법적 관점을 비판하면서, 오프라인 공간을 재매개하는 온라인공간은 오프라인 공간의 시공간적 제약을 초월하는 공간이 아니라 반대로 도시 공간과 장소의 공간적, 시간적, 물질적, 사회적, 문화적 환경을 반영하는 공간이라는 것을 주장한다.

ICTs(Information and Communication Technologies) have changed the ways of social activities and communications, and in the process, online and offline spaces have been thought of as binary spaces in which online spaces substitute and erode offline spaces. The aim of this study is to explore how urban space where local social activities and communications are performed is constructed in terms of timespace through the intersection of online and offline communications and how the urban space is 'remediated' through online spaces. For this, the study looks at the case of a workshop on 'locality education' held at the Yeungnam University Museum in January 2013. Criticizing the dichotomist viewpoint that increasing in communications through online spaces results in the expansion of 'absent presence' or 'placelessness' in offline spaces, the study argues that online spaces remediating offline spaces are spaces not transcending the timespace constraints of the offline spaces but rather reflecting the spatial, temporal, material, social, cultural environments of urban space and place.

키워드