Cultural Implications of Korean Traditional Woodcraft Furniture

한국 전통 목가구의 문화적 함의

  • Received : 2013.02.15
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

Culture is already deeply imbued in our lives. The furniture has become a way of life and the human became part of the culture. In this study, the aim is to explore the traditional furniture that is projected through the culture as a lifestyle. Therefore, the purpose of this study is to explore the cultural implication in Korean traditional wooden furniture. Specific research questions in this study are as follows; 1) How to reflected house structure culture at traditional woodcraft furniture? 2) How to reflected interior space culture at traditional woodcraft furniture? 3) How to projected life form style culture at traditional woodcraft furniture? 4) How to harmonize between modern life culture and traditional woodcraft furniture? In order to achieve the purpose of this study, the literature of review was used masters of Korea's traditional woodcraft furniture. To collect information of Korean traditional furniture, the furniture was selected representative pieces of Korean Joseon Dynasty and interviewed an important intangible cultural asset somokjang. Based on the explore of Korean traditional furniture, the conclusions of this study are as follows; first, in the viewpoint of house framework culture, most of traditional furniture was made u sing a narrow interior space and was to be placed in close contact with the walls, and was developed as a type of molding on the front of the furniture to pursue beauty. Second, in the viewpoint of ondol culture, traditional furniture was closed to the wall by using low height furniture and furniture legs the structure punghyeol was used to reflect the phenomena of convective heat and humidity. Third, in the viewpoint of life form culture, traditional furniture was made that sat-down at eye level configuration is proportional to its size and height and appropriately been made. And patterns reflect the wishes of most things in nature and to be blessed with longevity origin were used in the decoration of wooden furniture. Finally, in the viewpoint of modern life culture, traditional furniture is simple but not dirty, and splendid but not luxurious. So although traditional wooden furniture are in any room or place, never discouraged by the dignity.

19세기 이후에 문화의 개념은 좋고 나쁨의 차별적 개념이 아니라, 한 집단의 삶의 방식이 다른 것과 구별되는 행동 양식으로 사용되었다. 이러한 문화는 이미 우리 생활에 깊숙이 배어있으며, 목가구도 생활이고 문화이다. 이 논문에서는 조선 시대 전통 목가구에는 선조들의 어떤 문화가 스며들어 있는지 탐구하고 하였다. 따라서 이 논문의 목적은 우리나라 전통 목가구에 스며있는 문화적 함의를 탐구하는데 있으며, 구체적인 내용에 해당하는 연구 질문은 다음과 같다. 1) 가옥 구조 문화가 전통 목가구에 어떻게 반영되었는가? 2) 실내 공간 문화가 전통 목가구에 어떻게 투영되었는가? 3) 생활 양식 문화가 전통 목가구에 어떻게 투영되었는가? 4) 오늘날의 현대 생활 문화와 전통 목가구는 어떤 조화를 이루고 있는가? 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 조선시대 목가구와 관련된 문헌 자료를 집중 탐구하였으며, 중요무형문화재 소목장의 면담을 통해 자료를 수집하였다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 가옥 구조 문화의 측면에서, 좁은 실내 공간을 최대한 활용하기 위하여 목가구를 벽에 붙이고, 눈높이 맞는 가구를 만들어 전면 조형의 미를 추구하였다. 둘째, 온돌 문화의 측면에서, 낮은 가구들을 벽에 붙여 사용하였으며, 열과 습도의 대류 현상을 반영하여 가구의 다리는 풍혈구조로 반영되어 독특한 구조를 하고 있다. 셋째, 생활양식 문화의 측면에서, 평좌식 문화의 영향으로 안방의 모든 가구는 앉아있는 눈높이에 맞추어 그 크기와 높이와 비례로 짜여져 있고, 좌식형으로 정면이 시야에 들어오는 상자형 가구로 반영되었다. 또한 목가구의 장식에 사용되는 문양은 자연물과 수복강령을 기원하는 형태이며, 마감에 자연미를 극대화하여 표현되었다. 마지막으로, 현대 생활 문화의 측면에서, 전통 목가구를 어느 공간이나 장소에 두더라도 옆에 놓여 있는 가구를 억누르거나 하지 않고, 본래 그 자리에 있었던 것처럼 존재감을 드러내어 조화를 이루고 있다.

Keywords

References

  1. Bae M. (1988). Traditional Style of Wooden Korean Furniture, Ewha University publishing.
  2. Ha, J. & Hong, S. (2006). A comparative study on Korean and Chinese traditional furniture based on the life style. Journal of The Korean Digital Architecture․Interior Association, 6(1). 1-11.
  3. Joongang ilbo. (2010. 3.22). The beauty of the Korean traditional furniture.
  4. Kim, J. & Choi, K. (2003). Comparative Study on Korean and Japanese traditional furniture design - based on the residential behavior related to floor sitting. Asian Design International Conference. 1-22.
  5. Kim, K. (2004). Comparison of traditional furniture design in the context of culture, Korea, China, Japan. Korea Furniture Association. 7-11.
  6. Kim, J. (2006). Furniture design that reflects the culture. Korea Furniture Association. 11-21.
  7. Lee, C. (2011). Traditional woodcraft of Joseon dynasty. in Subject Education and Culture, Knowledge & Literacy Publishing Co.
  8. Lee, D. & Moon, D. (2010). The study on immaterial role of traditional furniture. KFS Journal, 21(6). 439-448.
  9. Park, M. (2003). Traditional wood furniture and tree. Forest and Culture, 13(6). 105-109.
  10. Park, M. (2002). Making Traditional Wood Furniture. Seoul: Korea Cultural Heritage Foundation.
  11. Park, Y. (2011). Korea Traditional wood furniture. Seoul: Han Munwha Publishing Co.
  12. Seol, S. (2000). Natural beauty originating in wood grain. Unpublished material.
  13. The National Folk Museum of Korea. (2004). Wood Furniture. Seoul: Daewonsa.
  14. Yun, B. (2000). Dwelling culture of the world, Shin-Kwang publishing co.