초록
본 연구는 대학생의 전공-흥미 일치도, 스트레스대처방식과 학과적응 간에 어떠한 관계가 있는지 알아보고, Holland 일치성 가설에 위배되는 집단의 존재를 확인하기 위해 전공-흥미 일치도와 학과적응도 고저(高低)에 따른 네 집단 분류하였다. 또한 네 집단 간 스트레스대처방식의 차이를 확인하였다. 본 연구를 위해 4년제 대학교 재학생 321명을 대상으로 직업선호도검사(S형)의 직업적 흥미검사(일반성향검사), 스트레스대처방식검사(정유미, 2004), 학과적응척도(박성미, 2001)를 활용하여, 연구대상자의 일반적 특성, 전공-흥미 일치도, 스트레스대처방식에 대한 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 PASW Statistics Data Editor 18.0 프로그램을 이용하여 상관분석, 중다회귀분석, 빈도분석, 공분산분석을 실시하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 전공-흥미 일치도와 스트레스대처방식이 학과적응에 미치는 영향을 분석한 결과, 일치도는 학과적응에 유의미한 영향을 미치지 못하였으며, 스트레스대처방식 중 적극적 대처방식만 학과적응에 유의미한 영향을 나타내었다. 둘째, 전공-흥미 일치도와 학과적응도 고저에 따른 네 집단 분류를 한 결과 일치도가 높지만 학과적응도가 낮은 집단, 일치도가 낮지만 학과적응도가 높은 집단이 존재하고 있음을 확인하였다. 셋째, 전공-흥미 일치도와 학과적응도 고저에 따른 네 집단 간 스트레스대처방식의 차이를 확인한 결과, 집단 간 유의미한 차이가 발견되었다. 이러한 연구결과는 학과적응에 있어 전공-흥미 일치도 이외에 다른 요인도 고려해야 함을 나타내며, 특히 스트레스대처방식의 중요함을 보여준다. 따라서 학과적응 촉진을 위한 스트레스대처방식 훈련 및 프로그램 개발 등이 필요하다고 할 수 있다.
This study aims to examine the correlations between undergraduates' major-interest congruence and stress coping behaviors and major adjustment. And in order to find there is any group violating Holland's congruence hypothesis, this paper divides them into four groups according to the degree of major-interest congruence and major adjustment. Also, it examines the difference of stress coping behaviors among the four groups. The followings are the chief results of this paper. First, according to the result of analyzing the effects of major-interest congruence and stress coping behaviors on major adjustment, congruence did not affect major adjustment significantly. Second, according to the result of dividing them into four groups by the degree of major-interest congruence and major adjustment, there is one group with high congruence but low major adjustment and also a group with low congruence but high major adjustment. Third, according to the result of examining the difference of stress coping behaviors among the four groups by the degree of major-interest congruence and major adjustment, there is significant difference among the four groups. Above results imply that in major adjustment, we should consider factors other than major-interest congruence, and stress coping behaviors are particularly important for it. Therefore, it is necessary to train their stress coping behaviors and also develop programs to facilitate major adjustment. Also, it implies that in the use of Holland's theory, it is crucial to use it based on the client's various information and uniqueness rather than to apply it in a conventional or unconditional way.