Abstract
Recently, a great progress has been made in bridge construction technology through the development of high performance materials and new structural types. However, most of attention has been paid to the cast-in-place technologies and material cost saving. The cast-in-place method is always subject to some environmental damages in construction sites, which frequently causes conflicts with residents. To overcome the disadvantages, a lot of fabrication construction method was developed. Most fabrication construction methods developed up to now have been applied for superstructure of bridges. In contrast, such fabricable methods developed for substructures are extremely rare. A fabricated column using ICH CFT(Internally Confined Hollow CFT) column was developed in a series of previous researches. Included in the previous studies are design and construction methods for the precast segmental coping, the column-coping connection, the column-segment connection, column-foundation connection. In this paper, seismic performance of the fabricated ICH CFT columns was extensively investigated experimentally. Two test specimens were prepared depending on the connection methods of segments; one by mortar-grouting method and the other by reinforcement method using stiffeners.
교량 건설에 있어서 사용 재료의 개발과 새로운 형식을 개발하는 기술이 발달하였다. 그러나 대부분의 기술 개발은 현장 타설 및 재료비 절감을 위한 공법에 치중하고 있다. 이러한 현장 타설의 경우 주변 환경 피해와 주변 민원을 야기할 뿐만 아니라 날씨에 큰 영향을 받는 단점을 가지고 있다. 이러한 단점을 극복하기 위해서 공기 단축을 위한 공법 개발이 증대되고 있는 실정이다. 이 방법이 조립식 공법이다. 대부분의 조립식 건설공법은 상부구조에 위주이며, 이에 반해서 하부구조는 매우 미미하다. 선행 연구자들은 내부 구속 중공 CFT 기둥을 이용하여 조립식 기둥을 제시하였으며, 상세 요소로 기둥 세그먼트 접합부, 기초접합부, 기둥-코핑 접합부, 조립식 코핑부가 개발되어졌다. 본 연구에서는 기존에 개발된 방법을 적용하여 조립식 ICH CFT 모델의 실험체를 제작하여 내진성능을 분석하였다. 실험체는 기둥 접합방법에 따라서 몰탈주입법과 보강재 보강법으로 2개가 제작되었으며, 실험 모델이 지진 하중을 받을 경우의 파괴 및 거동 특성을 다양한 방법으로 분석하였다.