DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of 'Basic Information Technology' Textbooks in Technical High Schools

공업계 고등학교 '정보 기술 기초' 교과서의 분석

  • 강오한 (안동대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 박정미 (안동대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공)
  • Received : 2012.12.27
  • Accepted : 2013.03.11
  • Published : 2013.03.28

Abstract

In this paper, both content analysis and Romey analysis were employed to analyze 'Basic Information Technology' textbooks in technical high schools. Not only was the content analysis employed to study the organization and contents of the textbooks, but also the Romey analysis was applied so as to determine inquisitive tendency on four factors - text, data, activity and evaluation. The results from content analysis showed that the total number of pages, reading material, the number of concepts introduced in each section, and the use of application software demonstrated a discrepancy among textbooks. Also, Romey analysis showed that while the section 'text' was written with relatively low inquiry tendency for its authoritative tone, two textbooks showed high inquisitive tendency for section 'activity'. Finally, based on the obtained results, the ways to improve 'Basic Information Technology' textbooks were proposed.

본 논문에서는 내용 분석법(content analysis)과 Romey 분석법을 적용하여 공업계 고등학교 '정보 기술 기초' 교과서를 분석하였다. 내용 분석법으로 교과서의 구성 체계와 내용을 분석하였으며, Romey 분석법으로 4개의 분석요소인 본문, 자료, 활동, 평가에 대한 탐구적 경향을 분석하였다. 내용 분석법을 적용한 결과, 교과서를 구성하는 전체 페이지, 읽을거리, 영역별 개념의 수, 응용 소프트웨어 활용에서 교과서별로 차이가 있는 것으로 나타났다. Romey 분석법을 적용한 결과, 교과서 본문이 탐구적 경향이 낮은 권위적인 형태인 것으로 확인되었으며, 분석요소 중 활동에서 2개 교과서 모두 탐구적 경향이 높은 것으로 나타났다. 본 논문에서는 분석 결과를 바탕으로 '정보 기술 기초' 교과서의 개선 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책 20], 공업 계열 전문 교과 교육과정, 교육인적자원부, 2007.
  2. 김기봉, 이주암, 김덕규, 고등학교 정보 기술 기초, 천재교육, 2010.
  3. 김평수, 류연웅, 홍성준, 임종범, 고등학교 정보기술 기초, 이젠미디어, 2010.
  4. W. D. Romey(임승행, 임영득 편역), 탐구적 과학 지도기술, 현대과학신서110, 서울: 전파과학사, 1980.
  5. 노영욱, 현연숙, "제7차 교육과정에 의한 중학교 컴퓨터 교과서 분석 및 개선 방안", 교육과학연구, 제7집, pp.99-110, 2002.
  6. 진영학, 허민, 김영식, "중학교 정보 교과서 비교 분석 및 개선 방안", 컴퓨터교육학회논문지, 제13권, 제3호, pp.25-34, 2010.
  7. 정인기, "초등학교 정보통신기술 교과서의 '정보 처리의 이해' 영역의 내용 분석 연구", 컴퓨터교육학회논문지, 제13권, 제2호, pp.35-43, 2010.
  8. 이연화, 강오한, "고등학교 정보 교과서의 비교 분석", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.5, pp.488-495, 2012.
  9. 강오한, 박정미, "2007년 개정 교육과정에 기초한 정보기술기초 교과서의 비교 분석", 2011년도 하계 공동학술대회 한국컴퓨터교육학회 학술발표논문집, 제15권, 제2호, pp.211-215, 2011.
  10. 한규정, "초등학교 정보통신 기술 교과서의 분석", 정보교육학회논문지, 제12권, 제3호, pp.347-354, 2008.
  11. 김영주, 이종연, "중학교 정보 교과서 선택 기준 제안", 한국정보처리학회 추계학술발표대회, 제16권, 제2호, pp.261-262, 2009.
  12. 김자미, 노현아, 이원규, "현대 교육과정의 관점에서 본 '정보' 교과서의 '정보기기' 영역의 탐구적 경향 분석", 컴퓨터교육학회논문지, 제14권, 제5호, pp.1-12, 2011.
  13. 김자미, 심재권, 김지민, 이원규, 박두순, "중학교 '정보' 교과서 '정보의 표현과 관리' 영역 구성의 탐구적 경향 분석", 정보처리학회논문지, Vol.19-A, No.01, pp.9-16, 2012.
  14. 김미혜, "디지털교과서 내용 구성에 관한 사용자 선호도 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제12호, pp.900-911, 2009.
  15. 강오한, 송희헌, "2007년 개정 중학교 정보 교육 과정에 기초한 정보1 교과서의 분석", 컴퓨터교육학회논문지, 제13권, 제3호, pp.35-46, 2010.
  16. 김효진, "컴퓨터교과 교육과정 분석을 통한 바람직한 개선방향에 관한 연구", 한국정보과학회 한국컴퓨터종합학술대회 학술발표논문집, Vol.36, No.1(B), pp.198-203, 2009.
  17. 최길수, 정보교과서 선정을 위한 창의적 문제해결력 중심의 정량적 분석 기법, 충북대학교 교육학 박사학위 논문, 2011.
  18. M. Schmidt, "Textbook selection criteria handbook II," WA: Washington office of the state superintendent of public instruction, Olympia, pp.1-11, 1983.
  19. Dover, "State policy and guidelines for selecting textbooks and other instructional materials," Delaware state dept. of public instruction, pp.1-17, 1987.
  20. J. D. Huetteman, "Instrument for textbook assessment," Maryland state dept. of education, Baltimore, Div. of library development and service, pp.1-12, 1989.
  21. A. C. Ornstein, "The textbook-driven curriculum," Peabody journal of education, Taylor & Francis Ltd., Vol.69, No.3, pp.70-85, 1994. https://doi.org/10.1080/01619569409538778
  22. National Science Teachers Association, "Science-technology-society(NSTA position statement)," Washington DC: National Science Teachers Association, 2007.
  23. A. Kahveci, "Quantitative analysis of science and chemistry textbooks for indicators or reform," International journal of science education, Vol.32, No.11, pp.1495-1519, 2010. https://doi.org/10.1080/09500690903127649
  24. 교육인적자원부 고시 제2007-79호에 따른 고등학교 교육과정 해설 16, 공업계열 전문 교과(상),교육과학기술부, pp.88-98, 2008.