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Aesthetic Implications of the Algorithm Applied to New Media Art Works : A Focus on Live Coding

뉴미디어 예술 작품에 적용된 알고리즘의 미학적 함의 : 라이브 코딩을 중심으로

  • 오준호 (서강대학교 영상대학원)
  • Received : 2013.01.17
  • Accepted : 2013.03.06
  • Published : 2013.03.28

Abstract

This paper researches the algorithm, whose materiality and expressiveness can be obtained through live coding. Live coding is an improvised genre of music that generates sounds while writing code in real time and projecting it onto a screen. Previous studies of live coding have focused on the development environment to support live coding performance effectively. However, this study examines the aesthetic attitude immanent in the realization of the algorithm through analyzing mostly used languages such as ChucK, Impromtu, and the visualization of live code and cases of "aa-cell" and "slub" performance. The aesthetic attitudes of live coding performance can be divided into algebraic and geometric attitudes. Algebraic attitudes underline the temporal development of concepts; geometric attitudes highlight the materialization of the spatial structure of concepts through image schemas. Such a difference echoes the tension between conception and materiality, which appears in both conceptual and concrete poetry. The linguistic question of whether conception or materiality is more greatly emphasized defines the expressiveness of the algorithm.

본 논문은 알고리즘이 물질성과 표현성을 획득할 수 있음을 라이브 코딩을 통해 연구한다. 라이브 코딩은 실시간으로 코드를 작성하면서 소리를 생성하고, 코드를 스크린에 투사하는 즉흥 음악 장르이다. 기존의 라이브 코딩 연구는 공연을 효과적으로 뒷받침할 수 있는 개발 환경에 초점을 맞추어 왔다. 그러나 본 연구는 라이브 코딩에서 주로 활용되는 ChucK, Impromptu, 라이브 코드의 시각화의 언어적 특성 분석과 "aa-cell"과 "slub"의 실제 공연 사례 분석을 통해 알고리즘 구현에 내재된 미학적 태도를 연구한다. 라이브 코딩의 미학적 태도는 대수적 태도와 기하학적 태도로 나눌 수 있다. 대수적 태도는 시간상에 순차적인 개념의 전개에 초점을 맞추고, 기하학적 태도는 개념의 구조를 공간상에 시각적 구조로 물질화하는데 중심을 둔다. 이러한 태도의 차이는 개념시와 구체시를 통해 표명된 개념과 물질 사이의 긴장 관계가 라이브 코딩에서 유사하게 반복된다는 것을 의미한다. 라이브 코딩에서 언어에 대한 입장이 개념과 물질 중에서 무엇을 강조하는가에 따라 알고리즘의 표현성이 규정된다.

Keywords

References

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