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Social Phenomena and Challenges for Internet Fandom Culture (Be Focussed on the Method of Link Value and Scalability for Korea Wave Fandom)

인터넷 팬덤문화의 사회적 현상과 과제 (한류 팬덤 연결의 가치부여 방식과 확장성을 중심으로)

  • 강장묵 (동국대학교 전자상거래연구소) ;
  • 송유진 (동국대학교 정보경영학과) ;
  • 최미경 (한양대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2012.10.24
  • Accepted : 2013.02.08
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This article examines the Internet fandom culture of YouTube and Facebook and Twitter for Korea Wave Fandom. This article the principle of shared network connection and re-mediated and looked at in terms of the spread and the value passed. Useful field of view which korea wave look forward to continue to release and Challenges. At the same time, Korea wave fandom optimized to analyze and understand the fundamental principles of the SNS, the new media and the spread of the wave, the need arises. Korea Wave fandom connection value granted, through the process of tracking. Watch for them through the propagation and spread of Korean culture and virtuous principles. Korea Wave fandom research this article in the future for fandom korea wave and dig into the more fundamental principles of deductive help understand expected.

이 글은 인터넷 팬덤 문화 중 유튜브와 페이스북 그리고 트위터 등에서의 한류 팬덤 현상을 고찰한다. 이 글은 네트워크 고유의 원리인 연결과 재매개 그리고 확산과 가치전달 이라는 측면에서 바라보았다. 이는 한류가 앞으로 풀어나갈 도전과 과제를 바라볼 때 유용한 시야이다. 동시에, 뉴미디어인 SNS의 근본 원리와 확산의 파동을 이해하고 이에 최적화된 한류 팬덤을 분석할 필요가 제기된다. 글을 통해, 한류 팬덤의 연결 가치가 부여되는 과정을 추적하였다. 이를 통한 한류 문화의 확산과 전파 그리고 선순환의 원리를 살폈다. 이 글은 향후 한류 팬덤 연구에 있어서 보다 근본적인 원리를 연역적으로 파헤치고 한류와 팬덤을 이해하는데 도움을 줄 것으로 기대한다.

Keywords

References

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