DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Usage of Mathematics Notes in Elementary School Classes

수학노트 활용 사례에 대한 조사 연구

  • Jang, Yun Sun (Busan MinAn Elementary School) ;
  • Kim, Sung Joon (Department of Mathematics Education, Busan National University of Education)
  • Received : 2012.11.09
  • Accepted : 2012.01.16
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This study focuses on the use of mathematics notes in elementary school mathematics classes as a way of practicing mathematical communication, which was introduced as one of the main themes in the 2007 Mathematical Curriculum Revision. We investigate, through interviews with teachers and questionnaires, why and how mathematics notes are used and what are included in them, finding out various aspects of the use of mathematics notes such as the purposes, the necessities and the types. We draw some helpful suggestions for using mathematics notes in classes which has positive effects such as enhancing students' mathematical thinking and calculation ability. This study is to provide teachers with an appropriate information and basic materials on the use of mathematics notes.

본 연구는 학교수학과 수학적 의사소통을 연계하기 위한 방안으로 초등학교 현장교사들이 수업에서 사용하고 있는 수학노트의 활용 사례를 살펴본다. 수학적 의사소통은 말하기, 듣기, 읽기 활동까지를 포괄하지만 여기서는 수학적 쓰기 활동, 특히 수학노트의 활용과 관련된 목적과 필요성, 유형 등에 대해 알아본다. 이를 위해 교사들과의 면담과 서술형 설문지를 통해 수학노트의 사용 이유, 수학노트에 담을 내용, 수학노트 사용에 따른 변화 등에 대한 교사들의 전반적 인식을 살펴본다. 본 연구는 교사들에게 수학적 사고력 또는 계산 능력의 신장을 포함한 수학노트의 활용 효과와 그에 대한 정보 제공 및 수학노트 사용을 위한 기초자료의 제시를 목적으로 한다.

Keywords

References

  1. 강문희, 수학 학습에 있어서 쓰기 활동이 수학 학습태도 및 학업성취에 미치는 효과: 초등학교 5학년을 중심으로, 석사학위논문, 이화여자대학교, 1998.
  2. 교육과학기술부,"초.중등학교 교육과정,"교육과학기술부 고시 제2012-3호, 2012.
  3. 교육과학기술부, 초등학교 2-1 수학 지도서, 교육과학기술부, 2009.
  4. 교육부,"수학과 교육과정,"교육부 고시, 제1997-15호, 1997.
  5. 교육인적자원부,"초.중등학교 교육과정,"교육인적자원부 고시, 제2007-79호, 2007.
  6. 금곡초등학교, 수학학습장과 교구활용을 통한 수학적 사고력 기르기, 재미있는 교과 연구회 성과 보고서, 2008.
  7. 김선희, 의사소통 지도가 수학 학습에 미치는 효과, 석사학위논문, 이화여자대학교, 1998.
  8. 김수환, 초・중등 학생들의 수학적 문화 형성을 위한 교수/학습 모형 개발 연구, 박사학위논문, 한국교원대학교, 1996.
  9. 김용익, 수학교육에서의 쓰기의 활용 방안, 학교수학 제1권 (1999), 제2호, pp. 589-603.
  10. 김원경, 송순자, 마인드 맵 노트활용이 수학개념구조 형성과 수학적 창의력에 미치는 효과분석, 학교수학 제6권 (2004), 제4호, pp. 325-344.
  11. 남유라, 쓰기를 활용한 수학과 교수.학습 방법에 관한 연구 : 초등학교 6학년을 중심으로, 석사학위논문, 공주교육대학교, 2004.
  12. 문정숙, 수학쓰기 활용을 통한 수학적 힘 기르기 방안, 석사학위논문, 대구교육대학교, 2000.
  13. 부산광역시 교육청, 수학공책 따라잡기, 부산광역시 교육청, 2010.
  14. 송은하, 학습노트를 활용한 수학 쓰기 활동이 문제해결력에 미치는 영향연구, 석사학위논문, 영남대학교, 2004.
  15. 연동초등학교, 수학노트를 활용한 수학 사고력 기르기, 재미있는 교과 연구회 성과 보고서, 2009.
  16. Vygotsky, L.S., 사고와 언어(윤초희 역), 교육과학사, 2011. Thought and Language, The MIT Press, 1986.
  17. 이종희, 김선희, 수학적 의사소통, 교우사, 2003.
  18. 정은경, 초등학교 수학 교실에서 수학 쓰기 활동의 지도 방안에 관한 연구, 석사학위논문, 인천교육대학교, 2001.
  19. National Council of Teachers of Mathematics, Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, NCTM, 1989.
  20. National Council of Teachers of Mathematics, Principles and Standards for School Mathematics, NCTM, 2000.