Elementary School Teacher's Cognition on Pre-taught Students

수학 선행학습에 대한 초등학교 교사의 인식

  • Received : 2013.07.11
  • Accepted : 2013.08.20
  • Published : 2013.08.31

Abstract

The purpose of this study is to understand the public education system in Korea, that features many pre-taught students, and to figure out how elementary school teachers teach them. To accomplish this study, 204 elementary school teachers in Seoul participated in a survey and the frequency and percentage were made. In addition, to add more depth to this study 5 elementary school teachers had several interviews. We obtained the following results. First, elementary school teachers generally think that the situation with many pre-taught students have had a bad effect on public education and pre-taught students are drilled but cannot understand what they have learnt. They also answered that they have low morale when teaching pre-taught students. Second, a large number of elementary school teachers think the situation with many of the pre-taught students does not help the public math education system, which influences the teachers' teaching style. Teachers who answered negative on pre-taught students are running their math classes focusing on understanding math concepts and activities. On the other hand, few teachers who answered positive on pre-taught students did not care about the situation with many pre-taught students.

본 연구는 수학 선행학습에 대한 초등학교 교사의 인식을 분석하고 그것이 수학 선행학습에 대처하는 초등교사의 수업 운영 방식에 어떤 영향을 주는지 조사하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 204명의 서울특별시 공립 초등학교 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였고, 양적연구를 보완하기 위하여 5명의 교사를 대상으로 심층 면담을 실시하여 질적 자료를 수집 및 분석하였다. 이를 통하여 초등학교 교사들은 수학 선행학습이 학교 수학 수업에 부정적인 영향을 미친다고 생각하고, 수학 선행학습은 수학 개념의 이해보다는 수학 공식의 암기와 문제 풀이에 있다고 보며, 학교 수학 수업에 대한 흥미에 미치는 영향에 대하여 부정적으로 인식하고 있음을 알 수 있었고, 수학 선행학습이 학생에게 미치는 영향에 대하여 교사들은 학생들의 전반적인 수학 수업 태도에 부정적인 영향을 미친다고 인식하고 있었다. 또한 초등학교 교사들은 수학 선행학습이 수학 수업에 대한 사기를 떨어뜨린다고 인식하며, 자신의 수학 수업 방식에도 영향을 미친다고 생각하고 있었다. 이런 결과를 토대로 학교현장교육에 대한 몇 가지 시사점을 제안하고자 한다.

Keywords