A Study on the Present Condition and Characteristics of Cooperative Project between School and Public Libraries in Japan

일본의 학교도서관과 공공도서관의 협력화 사업의 현황과 특성

  • 윤유라 (동의대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2013.08.20
  • Accepted : 2013.09.13
  • Published : 2013.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the mutual cooperations of school and public libraries in Japan, and to investigate the possibility of its application to Korea. To the end, discussed in details are the characteristics and limitations of cooperative activities between school and public libraries in Japan. The major contents of this study are as follows: First, analyzed are the present conditions of school libraries in Japan, with emphasis on human resources, facilities, and school library policies. Second, comprehensively investigated are the cooperation projects of school and public libraries which have been conducted by the central and local governments. Finally, discussed are the meanings of library cooperations in Japan and its implications for Korea.

학교도서관의 역할을 보완하기 위한 하나의 방안으로 타 관종, 그 중에서도 특히 공공도서관과의 협력체계 구축을 통한 역할의 강화가 활발히 논의되고 있다. 본 연구에서는 일본의 협력형 운영사례를 살펴보고 한국의 적용가능성을 고민해보고자 했다. 이를 위해 일본의 학교도서관과 공공도서관의 협력화 사업의 현황을 알아보고 그 특징과 문제점에 대해 논의하였다. 첫째, 일본학교도서관의 인적 시설적 현실을 살펴보고, 관련정책을 정리하였다. 둘째, 학교도서관의 협력 현황을 전체적으로 조망해보고, 정부적 차원의 협력사업과 지자체차원의 협력 사업으로 나누어 분석하였다. 마지막으로 일본의 협력사업의 특징을 정리하고 우리에게 주는 시사점에 대해 고민하였다.

Keywords

References

  1. 권은경, 김종성. "학교도서관지원센터의 현장 지원 과제와 전략에 관한 연구: 울산광역시 학교도서 관지원센터(중부도서관)의 경우." 한국도서관.정보학회지, 제41권, 제3호(2010. 9), pp.225-248. (Kwon, Eun-Kyung & Kim, Jong-Sung. "An Analysis on the Tasks of a School Library Support Center: A Case Study of JungBu Public Library of Ulsan Metropolitan City." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.41, No.3(2010. 9), pp.225-248.)
  2. 노동조, 송유안. "문화프로그램 운영에 있어서 학교도서관과 공공도서관 사서의 인식 및 선호도 연구." 한국비블리아학회, 제22권, 제4호(2011. 12), pp.275-299. (Noh, Dong-Jo & Song, Yu-Ahn. "A Study on Librarians' Recognition and Preference for Cultural Programs Between School and Public Libraries." Journal of Korean Biblia, Vol.22, No.4(2011. 12), pp.275-299.)
  3. 노지현, 윤유라. "학교도서관을 활용한 독서멘토링 활동의 경험과 교훈." 한국도서관.정보학회지, 제43권, 제3호(2012. 9), pp.239-263. (Rho, Jee-Hyun & Youn, You-Ra. "Experiences and Lessons from the Reading Mentoring Programs in School Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.43, No.3(2012. 9), pp.239-263.)
  4. 양승의. 공공도서관과 학교도서관의 협력에 관한 연구. 석사학위논문, 한양대학교 교육대학원 사서교육전공, 2010. (Yang Seung Eui. A Study on cooperation between public library and school library. Library Science Education, The Graduate School of Education, Hanyang University, 2010.)
  5. 윤유라, 이제환. "일본의 독서교육에서 학교도서관의 의미: 학생들의 관점을 중심으로." 한국도서관.정보학회지, 35권, 제3호(2004. 3), pp.95-117. (Youn, You-Ra & Lee, Jae-Whoan. "The Meanings of School Libraries in Japanese Reading Education : from the Viewpoints of Students." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.35, No.1(2004. 3), pp.95-117.)
  6. 이용남, 곽철완, 김태승, 남태우, 이용훈. "도서관 협력망 협력사업 표준모델 개발." 제39회 전국도서관대회공개토론회 자료집, 한국도서관협회, (2001), p.5. (Lee, Yong-Nam et al., "Development of the Standard Model library cooperation." 39th the national library Conference, Korean Library Association, (2001), p.5.)
  7. 한윤옥, 곽철완. "학교도서관과 공공도서관 협력모델 개발에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제35권, 제1호(2004. 3), pp.337-357. (Han, Yoon-Ok & Kwak, Chul-Wan. "A Study of the Cooperation Models Between School Library and Public Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, Vol.35, No.1(2004. 3), pp.337-357.)
  8. 千葉縣ホームページ. [cited 2013. 7. 20] (Chibaken Home page. [cited 2013. 7. 20].)
  9. 國際子ども図書館 ホームページ. [cited 2013. 7. 10] (International Library of Children's Literature Home page. [cited 2013. 7. 10])
  10. 國際子ども図書館 "學校図書館との連携による授業支援サービス : 國際こども図書館の調査研 究プロジエクト講演會から." 國立國會図書館月報, 622号(2013. 1), pp.18-29. (International Library of Children's Literature. "The class Support Services through a partnership school library." National Diet Library, Vol.622(2013. 1), pp.18-29.)
  11. 平久江裕司. "學校図書館支援センター担当者の地域の學習コーディネーターとしての可能性." 日本生涯教育學會年報, Vol.30(2009), pp.135-143. (Hirakue, Yuji. "The potentiality as learning coordinators of school library support center staff in the local community." Journal of the Japan Lifelong Education, Vol.30(2009), pp.135-143.)
  12. 志保田務 외. 學校教育と図書館. 東京 : 第一法規, 2007. (Shihota, Tsutomu. et al., School Education and Libary. Tokyo: Dai ichi Houkyuu, 2007.)
  13. 渡辺暢恵. 學校図書館入門. ミネルウア書房, 2009. (Watanabe, Nobue. Introduction to School library. Tokyo: Minerva. 2009.)
  14. 文部科学省ホームページ. [cited 2013. 7. 1]. (MEXT Home page. [cited 2013. 7. 1].)
  15. 全國學校図書館協會ホームページ. [cited 2013. 8. 5]. (SLA Home page. [cited 2013. 8. 5].)
  16. Sulivan, E. "Connect with Success: a few tips for public library-school cooperation." Journal of Youth Services in library, Vol.14, No.3(2001), pp.3-7.
  17. Woolls, B. "School and Public Libraries Partners in Student Learning." International Association of School Librarianship Selected Papers from the Annual Conference, (2009) pp.1-8.