An Analysis of the Correlation of Engineering Education Major College Students' Technological Problem Solving Tendency between Technological Problem Solving Capability

공학 교육 전공 대학생의 기술적 문제 해결 성향과 기술적 문제 해결력 간의 상관 관계 분석

  • Jo, Han-Jin (Department of Industrial Education in graduate school, Chungnam National University) ;
  • Kim, Taehoon (Department of Electric, Electronic & Communication Engineering Education, Chungnam National University)
  • 조한진 (충남대학교 대학원 공업기술교육학과) ;
  • 김태훈 (충남대학교 사범대학 전기.전자.통신공학교육과)
  • Received : 2013.08.23
  • Accepted : 2013.11.27
  • Published : 2013.11.30

Abstract

This study has the purpose to identify the correlation of engineering education major college students' technological problem solving tendency between technological problem solving capability. To that end, the technological problem solving tendencies of 79 students enrolled in engineering education related department in college of education, 'C' University located in Daejeon metropolitan city were examined, and the correlation of technological problem solving tendency between technological problem solving capability was analyzed through measurement of technological problem solving capability. As for the correlation among problem solving confidence a sub-element of technological problem solving tendency and technological problem solving capability, positive correlation was found in result 3, result 4 and result average. As for the correlation among approach-avoidance tendency a sub-element of technological problem solving tendency and technological problem solving capability, positive correlation was found in result 5 and result average. As for the correlation among self-control recognition degree the sub-element of technological problem solving tendency and technological problem solving capability, positive correlation was found in result 1, result 3 and result average. As for the correlation among problem solving tendency and technological problem solving capability, positive correlation was found in result 3, result 4, result 5 and result average.

Keywords

References

  1. 곽유림(2010). 중학생의 기술적 문제 해결능력과 비판적 사고 기능의 상관. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  2. 김동입(2008). 기술교육에서 문제 해결의 단계적 능력을 기르는 체험활동 과제의 개발. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  3. 김태우(2009). 기술․가정과 '기술과 발명'단원에서 문제기반학습이 기술적 문제 해결능력 함양에 미치는 효과. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  4. 김태훈(2002). 사려성-충동성 인지양식과 기술적 문제해결과의 관계. 한국기술교육학지, 2(2): 111-125.
  5. 김태훈(2005). 공과대학생의 기술적 문제해결 전략과 자아조절 관련 변인과의 상관 연구. 공학교육연구, 8(2): 64-83.
  6. 김태훈(2007). 효율적인 문제 해결자와 비효율적인 문제 해결자의 기술적 문제 해결 활동 비교 분석. 공학교육연구, 10(3): 93-108.
  7. 김태훈, 조한진(2012). 기술적 문제해결에서 MBTI 성격 유형과 팀 상호작용 간의 관계 분석. 한국기술교육학회지, 12(2): 160 -182.
  8. 문대영(2001). 초 ․ 중등학교 학생의 적응자.혁신자 역할 분담 문제 해결 활동이 기술적 창의력 계발에 미치는 효과. 박사학위논문, 충남대학교 대학원.
  9. 봉서윤(2008). 초등학생과 대학생의 전래동화 인물 특성에 따른 독서치료 원리 반응 비교. 석사학위논문, 명지대학교 대학원.
  10. 유리나(2010). 중학생의 두뇌 우성사고 유형과 기술적 문제 해결 성향과의 관계. 석사학위논문, 충남대학교 대학원.
  11. 이한규(2006). 기술적 문제 해결력 평가틀 개발. 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
  12. 임현우, 이동귀, 박현주(2004). 한국판 문제 해결질문지. 한국상담심리학회 Dr. Heppner 초청 특별 심포지움 상담에서의 문제 해결 발표 논문. 12월 18일. 서울: 서강대학교 이냐시오관. 미간행.
  13. 정미숙(2006). 정신장애인이 지각하는 사회적 지지와 문제 해결능력과의 관계. 석사학위논문, 계명대학교 대학원.
  14. 조선희(2009). 초등학생과 대학생의 과학적 자료 해석 비교 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  15. 조한진, 김태훈(2012). 기술적 문제 해결 성향과 MBTI 성격 유형 간의 관계 분석 연구. 한국기술교육학회지, 12(1): 110-129.
  16. 최현동(2008). 초등학생과 대학생이 과학 관련 과제에서 사용한 분류 전략의 미시발생적 비교 분석. 박사학위논문, 한국교원대학교 대학원.
  17. 황설영(2005). 문제 해결검사의 타당화 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  18. Amsel, E., & Brock, S.(1996). The development of evidence evaluation skills. Cognitive Development, 11: 523-550. https://doi.org/10.1016/S0885-2014(96)90016-7
  19. Custer, R. L., Valesey, B. G., & Burke. B. N.(2001). An assessment model for a design approach to technological problem solving. Journal of Technology Education, 12(2): 5-20.
  20. D'zurilla, T. J., & Nezu, A. M.(1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem-Solving Inventory(SPSI). Psychological Assessment, 2: 156-163. https://doi.org/10.1037/1040-3590.2.2.156
  21. Heppner, P. P.(1988). The Problem Solving Inventory (PSI) Manual. Palo Alto, CA, Counseling Psychologist.
  22. Heppner, P. P., & Baker, C. E.(1997). Applications of the problem solving Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29: 229-241.
  23. Heppner, P. P., Hibel, J. H., Neal, G. W., Weinstein, C. L., & Rabinowitz, F. E.(1982). Personal problem solving: A descriptive study of individual differences. Journal of Counseling Psychology, 24: 580-590.
  24. Heppner, P. P., & Petersen, C. H.(1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. The Journal of Counseling Psychology, 29: 66-75. https://doi.org/10.1037/0022-0167.29.1.66
  25. ITEA(1996). Rationale and structure for the study of technology. VA: Author.
  26. MacPherson, R. T.(1997). The relationship among content knowledge, technical experience, cognitive styles, critical thinking skills, problem solving styles, and near transfer trouble shooting technological problem solving skills of maintenance technicians. Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia, Columbia.
  27. Savage, E., & Sterry, L.(eds.)(1991). A conceptual framework for technology education. Reston, VA: International Technology Education Association(ERIC Document Reproduction Service No. ED 334 463).
  28. Varnado, T. E.(2005). The effects of a technological problem solving activity on FIRST LEGO league participant's problem solving style and perfomance. Unpublished doctoral dissertation, Virgnia Tech, Blacksburg, Virginia.
  29. Waetjen, W. B.(1989). Technological problem solving : A proposal International Technology Education Association (ERIC Document Reproduction Service NO. ED 334464).
  30. Wu, T. F., Custer, R. L., & Dyrenfurth, M. J.(1996). Technological and Personal Problem Solving Styles : Is there a Difference?. Journal of Technology Education, 7(2): 55-71.