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폐단면리브 강성에 따른 일축압축을 받는 보강판의 국부좌굴강도 평가

Evaluation of Local Buckling Strength of Stiffened Plates under Uni-axial Compression due to Closed-section Rib Stiffness

  • 최병호 (국립한밭대학교 건설환경공학과)
  • Choi, Byung-Ho (Dept. of Civil & Environmental Engineering, Hanbat National University)
  • 투고 : 2013.01.14
  • 심사 : 2013.02.06
  • 발행 : 2013.02.28

초록

일반적으로 압축을 받는 판 구조는 종방향 보강재를 이용하여 보강된다. 이 때 보강재로서 U형 단면 리브를 사용하는 것이 보다 효과적이나, 현재 국내에서 이에 대한 명확한 설계지침이나 연구자료가 제시되지 못하고 있다. 이에, 본 연구에서는 U리브의 단면 크기 및 강성 등에 따른 보강판의 탄성좌굴강도를 살펴보고자 한다. 유한요소해석 프로그램인 ABAQUS를 이용하여 세 가지 타입의 U형 단면 리브를 적용한 해석모델을 수립하여 고유치 해석을 실시하였고, 양연지지된 판의 국부좌굴강도 이론식과 본 해석적 결과를 비교하였다. 이러한 분석 결과를 토대로 U형 단면리브에 의해 좌굴강도가 증진하는 보강 효과를 확인하였으며, 설계 파라미터에 따른 변수해석적 연구를 통해 그 영향을 분석하였다. 본 연구결과는 U리브 보강판의 적정 설계 방안을 제시하는데 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Generally, structural plates under axial compression should be stiffened by longitudinal stiffeners in order to enhance the buckling strength. Though U-shaped ribs would be more efficient for the stiffened plate system, there is in the absence of a proper design guides or relevant research results. Thus this study is aimed to examine the local buckling behavior of stiffened plates with U-section ribs. 3-dimensional analysis models which include 3 types of U-shaped longitudinal stiffeners were simulated by using the finite element code ABAQUS. The bifurcation analysis were conducted and then the buckling analysis results are compared with the theoretical equation values. It is found that the rotational constraint effect provided by the U-ribs should increase the local buckling strength. Some features drawn from a series of parametric study results are summarized.

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참고문헌

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  4. Chou. C.C., Uang C.M., Seible F. "Experimental evaluation of compressive behavior of Orthotropic Steel Plates for the New San Francisco-Oakland Bay Bridge", ASCE Journal of Bridge Engineering, Vol.12, No.2, pp. 140-150, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(2006)11:2(140)
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피인용 문헌

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