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Transverse Reinforcement for Circular Internally Confined Hollow RC column

원형 내부 구속 중공 RC 기둥의 심부 구속 횡방향 철근 연구

  • Won, Deok Hee (Coastal Engineering and Ocean Energy Research Division, Korea Institute of Ocean Science and Technology) ;
  • Han, Taek Hee (Coastal Engineering and Ocean Energy Research Division, Korea Institute of Ocean Science and Technology) ;
  • Park, Woo Sun (Coastal Engineering and Ocean Energy Research Division, Korea Institute of Ocean Science and Technology) ;
  • Park, Jong Sub (Department of Civil Engineering, Sang Myung University) ;
  • Kang, Young Jong (Department of Architecture, Civil & Environmental Engineering, Korea University)
  • 원덕희 (한국해양과학기술원 연안개발에너지연구부) ;
  • 한택희 (한국해양과학기술원 연안개발에너지연구부) ;
  • 박우선 (한국해양과학기술원 연안개발에너지연구부) ;
  • 박종섭 (상명대학교 건설시스템공학과) ;
  • 강영종 (고려대학교 건축사회환경공학과)
  • Received : 2012.11.22
  • Accepted : 2013.02.06
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Recently, bridge structures has progressed the researches about seismic performance by occurrence of earthquake increased compared with the past. In the substructure of bridge, confining transverse reinforcement has arranged in plastic hinge region to resist the lateral load which increased the lateral confining effect. Columns are increased the seismic performance through secure of the stiffness and ductility The design specification for arrangement of confining transverse reinforcement same specification of domestic and international that suggested to solid reinforced concrete column(RC). This design specification have limits for Internally Confined Hollow RC(ICH RC) column because of different the component and performance characteristics of column. In this paper suggested the modified equation for economics and rational design through investigation of displacement ductility when applied the existing specification at the steel composite hollow RC column.

최근 지진의 발생빈도가 과거에 비해서 증가하면서 교량 구조물에도 내진성능에 대한 연구가 활발하게 진행되고 있다. 그 중 교량 하부 구조물의 경우에는 횡방향 하중에 저항하기 위하여 소성힌지 부분에 심부 구속 횡철근을 배근하여 횡방향 구속 효과를 증대시키고 있다. 이것은 심부 구속 횡철근 배근을 통하여 교각에 필요한 강성 및 연성을 확보하여 내진성능을 향상시키고자 하는 것이다. 현재 심부구속 횡방향 철근량 산정에 대한 설계 기준은 국내의 도로교 설계 기준과 국외의 대다수 설계 기준이 동일한 설계 기준을 사용하고 있고, 이는 중실 철근 콘크리트 기둥을 대상으로 제안되어 있다. 이 식을 내부 구속 중공 RC 기둥에 그대로 적용하기에는 그 구성 요소가 상이하고 거동 특성이 다르기 때문에 무리가 따른다. 본 연구에서는 내부 구속 중공 RC 기둥에 현행 기준을 적용하였을 때의 해석적 방법에 의한 변위 연성도 분석을 통하여 특성을 분석하고 경제성 있고 합리적인 설계가 될 수 있도록 수정식을 제안하였다.

Keywords

References

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