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Experimental Study on Noise Reduction of Fan for Automotive Air Conditioner

차량용 공조 팬의 소음 저감에 대한 실험적 연구

  • 이진갑 (경기과학기술대학교 기계자동차학과) ;
  • 정병훈 (씨엠에스코리아)
  • Received : 2012.12.18
  • Accepted : 2013.01.10
  • Published : 2013.01.31

Abstract

This paper is the experimental study to investigate the noise sources location in order to reduce the noise level of line flow fan for the air conditioner in the subway car. The noise of line flow fan is caused by various factors such as the turbulence by air flow, random noise, noise of blade passing frequence(681Hz) and noise due to structural vibration of rotor unbalance(28.4Hz) by motor revolution. By performing the noise reduction on each sound source, the noise level is decreased as much as 5.7dB(A) through the controls of housing guide angle and distance, the configuration changes of flow passage shape and rotor balancing.

본 논문은 철도 차량에 사용하는 라인 플로우 팬의 소음 저감을 위해 소음원을 규명하여 저감하는 실험적인 연구이다. 라인 플로우 팬의 소음은 공기 유동에 의한 난류성 유동 및 랜덤성 소음, 블레이드 통과 주파수(681Hz)의 소음, 모터 회전에 의한 로터의 불균형(28.4Hz)의 구조물 진동에 의한 소음 등 여러 요인에 의해 발생된다. 각각의 소음원에 대해 대책을 수립하여 하우징 가이드 각도 및 거리 조정, 유동 통로의 형상 변경, 로터 밸런싱을 통해 총 5.7dB(A)의 소음을 저감하였다.

Keywords

References

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