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Evaluation of Vibration Characteristics of Caisson-Type Breakwater Using Impact Vibration Tests and Validation of Numerical Analysis Model

진동시험에 의한 방파제 케이슨의 동특성 평가 및 수치해석 모델의 검증

  • Yi, Jin-Hak (Coastal Development and Ocean Energy Research Division, Korea Institute of Ocean Science and Technology) ;
  • Park, Woo-Sun (Coastal Development and Ocean Energy Research Division, Korea Institute of Ocean Science and Technology) ;
  • Lee, So-Young (Department of Ocean Engineering, Pukyong National University) ;
  • Kim, Jeong-Tae (Department of Ocean Engineering, Pukyong National University) ;
  • Seo, Choon-Gyo (Nuclear Division, KEPCO-ENC Company)
  • 이진학 (한국해양과학기술원 연안개발.에너지연구부) ;
  • 박우선 (한국해양과학기술원 연안개발.에너지연구부) ;
  • 이소영 (부경대학교 해양공학과) ;
  • 김정태 (부경대학교 해양공학과) ;
  • 서춘교 (한국전력기술)
  • Received : 2012.11.26
  • Accepted : 2013.01.28
  • Published : 2013.02.28

Abstract

In this study, impact vibration tests are applied to analyze the vibration characteristics of caisson-type breakwater, and the results obtained from vibration tests are compared with numerical simulation results considering fluid-soil-structure interaction effects to verify the feasibility of a numerical analysis model. It is found that natural frequencies are reduced as amount of 1.7-4.3% after additional parapet structure is added to increase the height of breakwater, and the same results was observed from the numerical simulation study. Through the comparison, it was verified that the vibration tests and numerical simulation study can be applied to evaluate the vibration characteristics of caisson-type breakwater.

이 연구에서는 대형 항만시설물인 방파제 케이슨에 대한 진동특성 분석을 위한 충격진동시험 적용 결과를 분석하고, 그 결과를 유체-구조물-지반 상호작용을 고려한 수치해석 결과와 비교하여 수치해석 모델의 적용 가능성을 검토하였다. 천단고를 높이기 이전의 오륙도 방파제에 대한 실험결과와 최근 천단고를 높인 이후의 방파제에 대한 실험결과와 비교하여 천단고를 높임으로써 고유주파수가 1.7-4.3% 감소되었음을 알 수 있었고, 수치해석 결과에서도 고유주파수가 감소되는 것으로 분석되어 진동시험 및 수치해석의 합리성을 검증할 수 있었다.

Keywords

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