Abstract
As a rapid increase of mobile network usage, many studies on solution for network traffic's demand problem have been done. Especially network environment measurement area provides basis for solving network traffic's demand problem by finding causes of problems through accurate network analysis. However, as increase of demand for smartphone, we should consider effects of mobile platform's property measuring mobile network. In this paper, we design a network traffic measurement system considering mobile platform. Through the information from packets, this system calculates packet transmission delay and throughput. We minimize computation cost required for a mobile device that is a client in this system. When fully using network resources, we found that Wi-Fi has shorter transmission delay, higher maximum throughput and lower loss rate than 3G, Android has shorter transmission delay and higher maximum throughput than iOS, and UDP has longer transmission delay and higher maximum throughput through this system.
모바일 네트워크 사용량이 급증함에 따라 트래픽 수요 문제를 해결하기 위한 많은 연구가 이뤄지고 있다. 특히 네트워크 환경 측정 분야는 정확한 분석을 통해 네트워크상에 발생되는 문제들의 원인을 찾아냄으로써 트래픽 수요 문제를 해결할 수 있는 기반을 제공한다. 특히 최근 스마트폰의 수요가 늘어남에 따라 모바일 플랫폼 특성이 네트워크에 미치는 영향을 고려한 측정시스템이 필요하다. 이에 본 논문에서는 모바일 플랫폼을 위한 네트워크 환경 측정 시스템을 설계하였다. 설계된 시스템은 클라이언트를 통하여 얻은 패킷의 정보를 통하여 패킷 전송간의 지연시간과 throughput을 실시간으로 계산한다. 그리고 측정시 클라이언트인 모바일 단말기에 요구되는 계산량을 줄임으로써 모바일 단말기에 걸리는 부하를 최소화하였다. 설계한 시스템을 통하여 네트워크 자원을 최대로 사용하였을 시 Wi-Fi 망이 3G 망보다 짧은 전송지연시간, 높은 최대 throughput, 낮은 손실률을 가지고, Android가 iOS보다 짧은 전송지연시간과 높은 최대 throughput을 가지며, UDP가 TCP보다 긴 전송지연시간, 높은 최대 throughput을 가진다는 것을 확인하였다.