DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Education in Anatomy using Cadavers to the Paramedic Students

카데바를 이용한 해부학 실습의 효과에 관한 연구 [응급구조(학)과 학생을 대상으로]

  • 손인아 (가천대학교 응급구조학과, 가천대학교 해부학교육연구소) ;
  • 손명주 (가천대학교 해부학과, 가천대학교 해부학교육연구소) ;
  • 정구보 (가천대학교 해부학과, 가천대학교 해부학교육연구소)
  • Received : 2012.11.05
  • Accepted : 2013.02.08
  • Published : 2013.02.28

Abstract

There are insufficient cadaver-used practice programs for paramedic student education. To provide the basic data for the effective cadaver practice program, the study interviewed 255 students in department of EMT, who attended cadaver practicum. The results indicated that the average satisfaction level in education was 4.5 out of 5 and in relation to allotted time was 3.61 out of 5. The average understanding level of was 4.5 out of 5. In conclusion, senior students who have already taken clinical education & clinical procedure are recommended to focus on clinical anatomy practice and lower grade students are recommended to focus on understanding human body structure in cadaver-used practice program.

1급 응급구조사는 인체에 대한 해부학적 구조와 기능에 대한 이해를 바탕으로 정확한 임상술기를 수행해야 한다. 이러한 교육을 위해 응급구조(학)과 학생들은 기초의학 분야중 하나인 인체해부학을 이수해야 하며 카데바(cadaver)를 이용한 해부실습 교육이 통합적으로 필요하다. 따라서 본 연구는 응급구조(학)과 학생 255명에게 실시된 카데바를 이용한 해부학 실습의 효과를 조사 하였다. 그 결과 교육 만족도는 5점 척도 중 평균 4.50점으로 나타났으며, 주제별 시간의 적정도는 평균 3.61점이었고, 교육에 대한 이해도는 평균점으로 나타났다. 또한 93.3%의 학생이 재참여 혹은 다른 학생에게 추천할 의사가 있다고 응답하였고 학년별로 이해도 만족도 시간 적정도에 있어 통계적으로 유의한 차이가 있었다 (P<.05). 결론적으로, 추후 학년별 맞춤형 카데바 해부실습 프로그램에 대한 연구가 지속되어야 할 것이고 고학년은 실습 시간을 늘리고 육안해부학(gross anatomy) 뿐만 아니라 임상술기를 접목한 임상해부학(clinical anatomy)에 대한 실습이 통합적으로 진행되어야 함을 제언하는 바이다.

Keywords

References

  1. J. L. Coulehan, P. C. Williams, D. Landis, and C. Naser, "The first patient: Reflections and stories about the anatomy cadaver," Teaching and Learning in Medicine, Vol.7, No.1, pp.61-66, 1995(8). https://doi.org/10.1080/10401339509539712
  2. http://www.kcce.or.kr
  3. http://www.kcue.or.kr
  4. 응급의료에 관한 법률 시행규칙 제26조 제1항.
  5. http://www.kuksiwon.or.kr
  6. 강세식, 김창수, 최석윤, 고성진, 김정훈, "방사선학과 교육과정 개선을 위한 현 교육과정 평가", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제5호, pp.242-251, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.5.242
  7. Y. H. Lee, Y. M. Lee, S. Kwon, and S. H. Park, "Reactions of First-Year Medical Students to Cadaver Dissection and Their Perception on Learning Methods in Anatomy," Korean J Med Educ, Vol.23, No.4, pp.275-283, 2011. https://doi.org/10.3946/kjme.2011.23.4.275
  8. 손인아, 병원전 및 병원응급처치, 수문사, 2012.
  9. W. Kim, "The effect of observation program of cadaver dissection for the paramedical students," Korean J Phys Anthropol, Vol.25, No.2, pp.77-86, 2012. https://doi.org/10.11637/kjpa.2012.25.2.77

Cited by

  1. The Effect of Education Program of Cadaver Dissection for the Paramedical Students vol.27, pp.3, 2014, https://doi.org/10.11637/kjpa.2014.27.3.145
  2. The Effect and Suggestions for Operation of Cadaver Dissection Program for Dental Hygiene Students vol.28, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11637/kjpa.2015.28.4.213
  3. The Perception and Satisfaction Survey of Human Anatomy Dissection Course Taught by Health Science Departments: Biomedical Laboratory Science, Physical Therapy, and Occupational Therapy vol.49, pp.4, 2017, https://doi.org/10.15324/kjcls.2017.49.4.489
  4. Changes of Recognition to Death Before and After Observation on the Cadaver Dissection to Paramedical Students vol.31, pp.4, 2018, https://doi.org/10.11637/kjpa.2018.31.4.159