초록
이 연구는 PP(방송채널사용사업) 현황을 진단하고, 특히 독립 PP의 실상을 구체적으로 파악하고자 이루어졌다. 이를 위해 14개 독립 PP를 선정하여 심층인터뷰를 진행하였으며, 독립 PP의 문제를 경영, 제작, 콘텐츠의 세 측면에서 분석하였다. 연구결과 독립 PP는 MPP에 비해 경영, 제작, 콘텐츠 모두에서 열악한 위상을 가지고 있음을 발견하였다. 독립 PP의 경영 구조는 매우 취약하였으며, 제작 환경도 좋지 않았다. 독립 PP들은 콘텐츠 제작 및 구매도 어려운 환경에 놓여 있으며, 지상파 재방 콘텐츠에 의존하는 등 제작보다는 유통에 치중하고 있는 실정이었다. 이는 PP시장의 불균형을 심화시키고, 궁극적으로는 한국의 콘텐츠 산업의 발전에 부정적인 결과를 초래하게 된다. 따라서 독립 PP의 위상을 높이기 위한 방안이 강구되어야 한다.
This study addressed status of PP(Program Provider) market, particularly focusing on independent PP. This research selected 14 independent channels and did in depth interviews for them. This study analyzed 14 channels in terms of management, production, and contents. The result showed that independent channels were in inferior condition than MPP(multiple PP) on all the aspects of management, production and content. The management structure of the PP were very vulnerable, production environment was not good. The PP were placed in a difficult environment in terms of production and purchases of content, therefore focused on distribution rather than production. This unbalance on the PP market resulted in negative effect on Korea's contents industry as well as PP industry. Therefore, this study suggested policy and regulatory reforms are needed to improve inferior status of independent PP.