Abstract
Recently, comics pulication industry is experiencing long-time recess in Korean market. To overcome the difficulties firms are trying to develop various tools which fit new technological environments, but previous research tend to have focused too much on web-base contents such as webtoons, rather than communication effectiveness through social network services. Thus, this study investigated the relationship between the characteristics of postings at social network service and the consumer responsiveness. In the results, we found that posting with visual images and event invitations were positively associated with consumer responsiveness, and the amount of information was negatively associated with the responsiveness. This study shows some implications on how firms can effectively enhance communication with consumers through social network service.
현재 출판 만화 시장은 장기적인 불황에 대처하기 위한 방법을 모색하고 있다. 그 일환으로서 인터텟 환경을 이용한 다양한 기법들이 개발되고 있는데, 이에 대한 선행연구는 웹 환경을 이용한 컨텐츠인 웹툰에 주로 집중되어 있으며 소셜 네트워크 서비스 활용에 대한 연구는 미진했다. 이에 본 연구는 소셜 미디어상의 게시글의 속성이 소비자 호응도에 미치는 영향에 대해 조사하였다. 연구대상으로는 시각문화 전문 출판사인 세미콜론의 페이스북 페이지를 선정하였으며, 총 277개의 게시글을 수집하였다. 그리고 게시글의 속성에 따라 달린 댓글수와 공감수를 통해 소비자의 호응도를 측정하였다. 그 결과 시각적 정보를 포함한 게시글과 이벤트 참여를 유도하는 게시글은 소비자의 호응도에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으나, 정보량이 많은 게시글은 유의한 부(-)의 영향을 미쳤음을 발견하였다. 본 연구의 결과는 향후 기업들이 소셜 네트워크 서비스 활동을 통한 소비자와의 소통에 있어서의 시사점을 던져주고 있다.