DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Factors influencing Satisfaction of Clinical Practice between Associate and Bachelor Nursing Students

학제별 간호대학생의 임상실습만족도에 미치는 영향 비교

  • 구현영 (대구가톨릭대학교 간호대학) ;
  • 임형석 (가톨릭대학교 성바오로병원)
  • Received : 2012.10.22
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2013.01.28

Abstract

This study was done to investigate and compare satisfaction of clinical practice and its influencing factors between associate and bachelor nursing students. The participants were 420 nursing students in two cities. Data were collected through self-report questionnaires, and analyzed using the SPSS/WIN 19.0 program. Satisfaction of clinical practice in associate and bachelor nursing students correlated with self-esteem, self-efficacy, interpersonal relationships, and satisfaction of major. Significant factor influencing satisfaction of clinical practice in associate nursing students was satisfaction of major, and this factor accounted for 26.8% of the variance in satisfaction of clinical practice. And significant factors influencing satisfaction of clinical practice in bachelor nursing students were satisfaction of major, interpersonal relationships and gender, and these factors accounted for 31.9% of the variance in satisfaction of clinical practice. The above findings indicate that satisfaction of clinical practice in nursing students is influenced by satisfaction of major and interpersonal relationships. Therefore, when nursing interventions are developed to improve satisfaction of clinical practice in nursing students, these factors need to be considered.

본 연구는 학제별 간호대학생의 임상실습만족도를 확인하고, 임상실습만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하여 비교하기 위해 두 도시의 1개 전문대학 간호과와 2개 대학교 간호학과에 다니는 2~4학년생 420명을 대상으로 자존감, 자기효능감, 대인관계, 전공만족도 및 임상실습만족도에 대한 설문지를 작성하도록 하였고, 기술 통계, t-test, one-way ANOVA, Pearson correlation coefficient, Hierarchical multiple regression으로 분석하였다. 연구 결과 3년제와 4년제 간호대학생의 임상실습만족도는 자존감, 자기효능감, 대인관계, 전공만족도와 유의한 순 상관 관계가 있었다. 3년제 간호대학생의 임상실습만족도에 영향을 미치는 요인은 전공만족도였고, 26.8%를 설명하였으며, 4년제 간호대학생의 임상실습만족도에 영향을 미치는 요인은 전공만족도와 대인관계 및 성별이었고, 31.9%를 설명하였다. 결론적으로 간호대학생의 임상실습 만족도를 높이기 위해서 전공만족도와 대인관계 등의 영향 요인을 기초로 한 중재 프로그램 개발이 필요하다.

Keywords

References

  1. 최은희, "간호학생의 진로정체감과 임상수행능력과의 관계", 한국간호교육학회지, 제15권, 제1호, pp.15-21, 2009. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2009.15.1.015
  2. 한수정, "임상실습 시 간호학생이 지각하는 힘 북돋우기(empowerment)와 실습만족도에 관한 연구", 한국간호교육학회지, 제6권, 제1호, pp.132-146, 2000.
  3. C. M. L. Croxon, "Transfer of learning to the nursing clinical practice setting," Rural and Remote Health, Vol.10, No.2, pp.1313, 2010.
  4. 황성자, "간호대학생들의 임상실습 스트레스, 자기효능감 및 자아존중감과의 관계", 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.205-213, 2006.
  5. 정규숙, 내년부터 전문대학 '4년제 간호과' 운영, 간호사신문, A1, 2011.10.27.
  6. 손영희, 강현숙, 박영숙, 한혜자, 권성복, 조경숙, 임난영, 김동옥, 김주현, 손행미, 이은희, 이여진, "3, 4년제 졸업예정 간호학생의 간호 역할에 대한 관찰 및 수행정도 비교연구", 기본간호학회지, 제13권, 제2호, pp.172-181, 2006.
  7. 구혜자, "간호학생이 지각한 가족 지지와 임상실습만족도와의 관계", 한국간호교육학회지, 제14 권, 제2호, pp.205-214, 2008.
  8. 이은자, 이여진, 김영숙, 조현숙, 김혜순, 김윤미, 박광희, 김지수, "학제별 간호학생의 임상수행능력 영향요인 비교", 한국간호교육학회지, 제17권, 제2호, pp.218-225, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.2.218
  9. 이경아, 정현희, "스트레스, 자아 존중감 및 교사와의 관계가 청소년의 학교 적응에 미치는 영향", 한국심리학회지, 제11권, 제2호, pp.213-226, 1999.
  10. A. Bandura, "Self-efficacy toward a unifying theory of behavioral change," Psychological Review, Vol.84, pp.119-215, 1977.
  11. 김순례, 이종은, "간호대학생들의 임상실습스트레스, 대처방식 및 자아존중감과의 관계", 한국간호교육학회지, 제11권, 제1호, pp.98-106, 2005.
  12. 신은주, "일 대학 간호학생의 간호효능감, 실습 만족도 및 기본간호수기술과의 관계", 기본간호학회지, 제5권, 제3호, pp.380-386, 2008.
  13. 황승숙, "MBTI 기본 프로그램이 간호대학생의 대인관계와 집단응집력에 미치는 영향", 한국보건간호학회지, 제18권, 제1호, pp.61-73, 2004.
  14. E. Diener, "Subjective well-being", Psychological Bulletin, Vol.95, No.3, pp.542-575, 1984. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  15. 하혜숙, 대학생의 학과(학부)만족과 학교만족에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위 논문, 2000.
  16. 전병재, "Self-esteem; a test of its measurability", 연세논총, 제11집, pp.109-129, 1974.
  17. M. Rosenberg, "Which significant others?," American Behavior Scientists, Vol.16, pp.829-860, 1973. https://doi.org/10.1177/000276427301600603
  18. M. Sherer, J. E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, B. Jacobs, and R. W. Rogers, "The self-efficacy scale: construction & validation," Psychological Reports, Vol.51, pp.663-667, 1982. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  19. 홍혜영, 완벽주의 성향, 자기 효능감, 우울과의 관계 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1995.
  20. 문선모, "인간관계훈련 집단상담의 효과에 관한 일연구", 경상대학교논문집, 제19집, pp.195-204, 1980.
  21. S. P. Schlein and B. G. Guerney, The interpersonal relationship scale, Pennsylvania State University, Unpublished doctoral dissertation, 1971.
  22. 이숙자, "간호학생의 임상실습 만족도에 관한 조사연구", 간호학회지, 제10권, 제2호, pp.41-52, 1980.
  23. 이점덕, 프리셉터 지도를 받은 간호학생의 비판적 사고성향, 임상수행능력 및 임상실습 만족도, 전남대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  24. 김수관, 구영경, 정미애, "치위생(학)과 학생의 전공만족도와 전문직관 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제8호, pp.248-255, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.08.248
  25. 문인오, 이경완, "간호대학생의 전공만족도, 진로 탐색효능감이 진로탐색행동에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제6권, 제1호, pp.83-90, 2010.
  26. 박완주, 한지영, "간호대학생의 자아탄력성, 스트레스 대처방식, 교수효율성, 가족지지가 임상실습 만족도에 미치는 효과: 구조방정식 모형구축", 한국간호교육학회지, 제7권, 제3호, pp.367-377, 2011.
  27. 정명실, "간호대학생의 자아존중감, 실습수행도 및 실습만족도 간의 관계", 정신간호학회지, 제18권, 제1호, pp.60-68, 2009.
  28. 박현주, 장인순, "일 간호대학생의 스트레스, 우울, 대처방법과 임상실습 만족도", 한국간호교육학회지, 제16권, 제1호, pp.14-23, 2010. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.014
  29. 이동재, 남자 간호대학생의 전공만족.성정체감성고정관념의 관계, 연세대학교 교육대학원 석사 학위논문, 2005.
  30. 이혜숙, 김은주, "간호대학생의 학년별 임상실습 스트레스 대처 및 실습만족도의 차이 비교", 동서간호학연구지, 제14권, 제1호, pp.5-13, 2008.
  31. 김영숙, 김명순, 조원순, "간호학생의 자아존중감 및 자기효능감과 임상실습수행, 학업성취, 전공실습경험과의 관계", 한국간호교육학회지, 제8권, 제1호, pp.51-60, 2002.
  32. 정미현, 신민아, "간호대학생의 자아존중감과 전공만족과의 관계", 한국간호교육학회지, 제12권, 제2호, pp.170-177, 2006.
  33. 박현숙, 배영주, 정선영, "간호대학생의 자아존중감, 자기효능감, 대응방법 및 학업.스트레스에 관한 연구", 정신간호학회지, 제11권, 제4호, pp.621-631, 2002.

Cited by

  1. A Survey on Clinical Observation in Graduate Schools vol.22, pp.2, 2017, https://doi.org/10.12963/csd.17406
  2. Effects of Clinical Learning Environment on Clinical Practice Stress and Anxiety in Nursing Students vol.21, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.417
  3. A Survey on Clinical Practicums in Graduate School Departments of Communication Disorders vol.22, pp.4, 2017, https://doi.org/10.12963/csd.17427