DOI QR코드

DOI QR Code

Difference and Desire as Conditions of Narrative: Focusing on the Case, the Film

서사의 조건으로서 차이와 욕망: 영화 <로맨스조> 사례를 중심으로

  • 김무규 (부경대학교 신문방송학과)
  • Received : 2012.11.23
  • Accepted : 2013.01.08
  • Published : 2013.01.28

Abstract

The purpose of this paper is to explain the operation and meaning of the narrative, which is one of the main principles for the contents construction, especially focusing on the concepts 'difference' and 'desire'. The classical aesthetic taught us that the differences between diverse characters and reality models are the effective strategy for the reading the story. But this paper focuses on the structural difference of the event (story) and performance (discourse) of narrative, which are regarded as the basic condition of narrative. This difference is to describe in terms of the media theory and psychoanalysis. This paper also seeks to interpret the recent korean film to exemplify that the creation of difference for the fulfillment of desire is the basic element of the narrative constitution.

본 논문의 목적은 콘텐츠 구성의 핵심적 원리 가운데 하나인 서사의 의미에 대해 차이와 욕망의 개념을 중심으로 설명하는 것이다. 서사를 설명하는 여러 가지 관점들 가운데 차이의 개념도 매우 중요하다. 인물의 차이와 현실의 차이를 통해서 서사의 진행을 파악하는 관점들은 고전적인 미학에 속한다고 할 수 있다. 그러나 본 논문은 구조주의적인 관점에서 특히 서사의 사건과 행위의 차이가 서사가 성립될 수 있도록 하는 기본적인 요인으로 간주하였다. 또한 이러한 차이는 미디어학적인 관점과 정신분석학적인 관점에서 파악될 수 있다. 즉, 미디어의 우연성(contingency)과 정신분석학의 욕망은 서사 사건과 행위의 차이가 서사의 조건임을 입증하는 개념이라고 할 수 있다. 본 논문은 또한 최근 많은 주목을 받은 영화 <로맨스조>를 해석하면서 욕망을 증폭시키기 위한 차이의 형성이 서사에서 중요한 요인으로 작용한다는 점을 논증하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 윤도중, 레싱 드라마와 희곡론, 유로서적, 2003.
  2. G. Lukacs, "Erzahlen oder Beschreiben: Zur Diskussion uber Naturalismus und Formalismus, R. Brinkmann (Ed.), Begriffsbestimmung des literarischen Realismus, WB, pp.33-85, 1948.
  3. H. White, "The Value of Narrativity in the Representation of Reality," Critical Inquiry, Vol.7, No.1, p.29, 1980. T. de Lauretis, Alice Doesn't, Indiana Univeristy Press, p.128, 1982.에서 재인용. https://doi.org/10.1086/448087
  4. V. Propp, Morphology of the Folktale, University of Texas Press, 1982.
  5. 김종완, "서사학적 관점으로 분석한 영화 <오발탄>의 서사구조 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, pp.111-119, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.111
  6. 츠베탕 토도로프편 (김치수역), 러시아 형식주의, 이대출판부, 1981.
  7. J. Paech, "Eine Szene machen," In H. Beller (Ed.), Onscreen/Offscreen: Grenzen, Ubergange und Wandel des filmischen Raumes, Hatje Cantz, pp.93-121, 2000.
  8. G. Genette, Die Erzahlung, UTB, 1998.
  9. 시모어 채트먼 (김경수역), 영화와 소설의 서사구조: 이야기와 담화, 민음사, p.67, 1990.
  10. N. Luhmann, Kunst der Gesellschaft, Suhrkamp, 1996.
  11. 김무규, 미디어란 무엇인가, 서사적 영상에서 성찰적 형상으로: 영화 미디어론, 한울, pp.30-51, 2012.
  12. 권택영, "욕망과 서사", 문화예술, 제132권: http://www.arko.or.kr/zine/artspaper90_07/inde x9007.htm
  13. L. Mulvey, "Visual Pleasure and Narrative Cinema", Screen, Vol.16, No.3, pp.6-18, 1975. https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6
  14. 롤랑 바르트 (김명복역), 텍스트의 즐거움, 연세대학교 출판부, p.52, 1990.
  15. R. R. Warhol and D. P. Herndl, Feminism: Anthology of Literary Theory and Criticism, Rutgers University Press, 1997.