Abstract
The study was conducted to set up the criteria of judgement that could be utilized for cultivated wild ginseng, easy and well-defined for consumers to understand. For the purpose, the study examined consumers' perception and valuation on each attribute of cultivated wild ginseng that was related to the product quality through a choice experiment. Attributes used in the experiment were based on exterior characteristics of cultivated wild ginseng including ages, planting methods, external dimension, length of fibrous roots, and hue and color. Residents in Seoul and Gyeonggi Province were interviewed and a total of 173 questionnaires were acquired for the analysis. According to the result, respondents valued the highest score on ginseng grown by direct sowing, while they valued rather lower scores on ginseng's external dimension. In general, the hypothetical model was shown to exist within the stable range.
이 연구는 산양삼의 상품 속성에 대하여 소비자들이 얼마만큼의 가치를 부여하고자 하는지를 파악하고 그것에 대한 경제적 가치를 평가하고 한다. 이를 위해 선택실험기법을 이용하였으며, 선택실험기법에 사용된 속성은 재배연령, 식재방법, 산양삼의 몸통 크기, 산양삼의 수염뿌리 길이, 색채 등과 같이 외관 특징에 기초하였다. 분석을 위해 모집단은 서울을 포함한 수도권에 거주하는 일반시민을 대상으로 하였으며, 조사방법은 설문면접조사로 총 173부의 설문지를 획득하였다. 분석결과, 모형은 안정적인 범위에 속하였으며, 응답자는 직파삼에 대하여 가장 높은 가 치를 부여한 반면 몸통크기에 대해서는 상대적으로 그 가치가 낮은 것으로 나타났다.