DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects on Consumer Satisfaction and Loyalty in Renewed Traditional Retail Market Renewal in Small and Mid-sized Cities - The Case of Yeongchun Public Retail Market in Yeongchun -

중소도시 현대화된 전통시장의 고객만족도와 충성도에 미치는 영향요인분석 - 영천공설시장을 사례로-

  • 홍경구 (대구대 도시.지역계획학과)
  • Published : 2013.03.25

Abstract

Traditional retail markets in Korea are unique public places as well as trade space of goods. These facilities are in decay because of the emerging of big-box retailer and changing of consumer's tastes. So, it is important to find out what gives consumers satisfaction and loyalty in Renewed Traditional retail Market Renewal as well as government investments to revitalize these places. The purpose of this study was to examine the relationship between the quality of service, customer satisfaction and customer loyalty at renewed traditional markets. To do so, we investigated the quality of the physical environment, the interaction between vendors and customers, customer satisfaction with the merchandise at the Youngchun Public Market. One hundred and ninety two customers at the Youngchun Public Market were and surveyed using a questionnaire. Regression analysis of the structural equation model was conducted to test the research hypotheses. The results of this study can be summarized as follows: First, quality of service at a traditional market is properly modeled on the physical environment, the interaction between customers and vendors and customer satisfaction with the merchandise the same as a big discount store. Second, taken together, the quality of the physical environment, the customer-vendor relationship and the sales transaction affected consumer satisfaction and loyalty. In particular, the quality of the merchandise affects consumer satisfaction and loyalty more than the physical environment and the customer-vendor interaction.

Keywords

References

  1. 강헌수, 임창복, 가로형 재래시장 아케이드의 건축계획 개선방안에 관한 연구, 대한건축학회, 26(10), 2010
  2. 곽원일 외, 재래시장과 대형마트의 방문의도에 대한 환경 및 감정적 영향에 관한연구, 유통학회, 14(3), 2009
  3. 고광성, 이희정, 재래시장 활성화사업 개선방안에 관한 연구 - 서울시 전통시장 사례를 중심으로-, 대한국토도시계획학회, 대한국토도시계획학회 정기학술대회, 2005
  4. 김건우, 김영철, 재래시장 외부공간의 특성에 관한 연구, 대한건축학회,대한건축학회 학술발표대회 논문집,15(2), 1995
  5. 김광호 외, 재래시장 환경개선사업과 아케이드 도입 실태조사연구, 대한건축학회, 대한건축학회 학술발표대회 논문집, 23(1), 2003
  6. 김세범 외 3인, 진주지역의 재래시장(중소상가)활성화 방안, 마케팅과학회, 마케팅과학연구, 6, 2000
  7. 김진덕, 청주시 상권변모와 재래시장 활성화 방안, 한국경제지리학회, 학국경제지리학회지, 3(1), pp.21-34, 2000
  8. 김태진, 구자훈, 장소관점에서 본 도시 내 특화된 재래시장의 특성 분석에 관한 연구 -황학동 중고품시장을 중심으로-, 대한국토도시계획학회,대한국토도시계획학회 정기학술대회 논문집, 2004
  9. 남인우, 곽원일, 백화점과 대형할인점의 서비스품질 비교에 관한 연구, 한국마케팅관리학회 마케팅관리연구, 14(1), pp.61-79. 2009
  10. 노승혁, 윤성욱, 서근하, 재래시장 상인의 불황극복과 경영혁신을 위한 성공요인에 관한연구 - 부산,경남지역을 중심으로 -, 한국중소기업학회, 중소기업연구, 28(4), 2006
  11. 노은정, 서용구, 한국형 할인점의 서비스품질 측정 척도에 관한 연구, 한국유통학회, 유통연구, 14(3), pp.127-154, 2008
  12. 박형근 외, 충청북도 증평 장뜰 재래시장 활성화 방안에 대한 연구, 대한토목학회, 대한토목학회 논문집, 31(6), 2011
  13. 박윤재 외, 소매업체의 서비스품질이 점포이미지와 점포 애호도에 미치는 영향, 전자상거래학회, 전자상거래학회지, 11(4), pp.73-101, 2010
  14. 성형석, 한상린, 재래시장의 서비스품질이 거래관계의 질과 고객의 재방문에 미치는 영향에 관한 연구, 유통연구, 12(2), 2007
  15. 신지연 외, 재래시장의 재건축을 위한 건축적 연구, 대한국토도시계획학회, 대한건축학회학술대회, 25(1), 2005
  16. 송부용, 권성오, 창원지역 재래시장 활성화와 지원방안, 마케팅과학회, 마케팅과학연구, 7, 2001
  17. 신창호, 문경일, 재래시장 활성화 방안연구: 준거틀과 유형화, 서울시정개발연구원, 지역연구, 19(2), 2003
  18. 이민우, 재래시장의 활성화 방안에 대한 연구 -경영.마케팅 측면을 중심으로, 한국산업경제학회, 산업경제연구, 18(2), 2005
  19. 이유재, 서비스 품질모형의 개발과 적용방안, 한국마케팅연구원, pp.29-34, 2000.
  20. 정금호, 이계순, 신남수, 재래시장에서의 접근성과 업종별 상관관계 -광주광역시 대인시장과, 남광주시장을 중심으로-, 대한건축학회, 대한건축학회 논문집, 20(1), 2004
  21. 홍경구, 중소도시 전통시장 현대화사업의 시간적 변화에 대한 효과분석, 한국도시설계학회지, 13(4), 2012
  22. Bolton, Ruth N, JAmes H.Drew, A Longitudinal Analysis of the Impact of Service Changes on Customer Attitudes, Journal of Marketing, 55(1), 1991
  23. Brady, M.K Cronin, J.J, Brand, R.R, Performance-only measurement of service quality - a replication and extension, Journal of Business Research, 55(1), 2002
  24. Dhruv Grewal, Julie Baker, Michael Levy, Glenn B. Voss, The effects of wait expectations and store atmosphere evaluations on patronage intentions in service-intensive retail stores, Journal of Retailing, 79, 2003
  25. Fornell, C, A national customer satisfaction barometer: The swedish experience, Journal of Marketing, 56, 1992
  26. Grewal, D, Baker, J, Levy, M, Voss, G.B, The effects of wait expectations and store atmosphere evaluations on patronage intentions in service-intensive retail stores, Journal of Retailing, 79(4), 2003
  27. Kotler, Gary Armstrong, Principles of Marketing, Prentice Hall PTR, 1999
  28. Oliver R.L, A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions, Journal of Marketing Research, 17, 1980
  29. Parasuraman A, Zeithaml V. A, Berry L. L, Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: Implications for further research, Journal of Communication, 46(1), 1994
  30. Zeithaml, Berry, Parasuraman, Communication and Control Processes in the Delivery of Service Quality, Journal of Marketing, 1988