Effects of Aesthetics on Credibility in Web Site Design

신뢰감을 주는 웹사이트 디자인에서 미적 효과

  • 김기은 (세종사이버대학교 컴퓨터정보통신학과)
  • Received : 2013.11.29
  • Accepted : 2013.12.23
  • Published : 2013.12.30

Abstract

Web sites provide the first impression of an organization. For many organizations, web sites are crucial to ensure sales or to procure services within. When a person opens a web site, the first impression is probably made in a few seconds, and the user will either say or move on to the next site on the basis of many factors. One of the factors that may influence users to stay or go is the page aesthetics. Another reason may involve a user's judgment of the site's credibility. Our findings indicate that when the same content is presented using different levels of aesthetic treatment, the content with a higher aesthetic content credibility. Our study suggests that this effect is operational within the first few seconds in which a user views a web page. Given the same content, a higher aesthetic treatment will increase perceived credibility.

웹 사이트는 대게 조직이나 단체의 첫인상을 제공한다. 많은 조직들이 그들의 웹 사이트들을 통해 판매를 확고히 하거나, 서비스를 전달하는 매개체로 사용하고 있으나, 실제 그들의 중대성에 비해 그들의 디자인에 관하여 비용을 들이려고 하지 않는 경향이 있다. 어떤 사람이 한 웹 사이트를 열때, 그 첫인상은 아마도 단 몇 초 만에 만들어질 것이다. 여러가지 요인들에 기반하여 다음 사이트로 넘어갈 것인지 아니면 그 사이트에 머물것인지를 결정할 것이다. 사용자들이 고려하는 여러 요인들 중의 하나는 심미감이다. 또 다른 이유는 그 사이트의 신뢰성에 대한 사용자의 판단을 수반한다. 이 논문은 페이지의 심미감과 그 사이트의 신뢰감에 대한 사용자의 판단사이에 가능한 연결을 조사하였다. 같은 내용일지라도 심미적인 처리를 다른 수준으로 해줌으로써 신뢰감의 수준을 측정해본 결과, 그들의 관계는 비례하는 것을 알 수 있었다. 웹 페이지에서 비주얼 디자인과 심미성의 효과는 확실히 존재하는데, 사용자가 웹 페이지를 보게 되는 최초 몇 초 동안에 나타난다. 같은 내용이라도 더 높은 수준의 심미적 처리가 신뢰감을 더 증가시킬 것이다.

Keywords

References

  1. 성태제, SPSS를 이용한 알기쉬운 통계분석. 학지사. 2007.
  2. 이학식, 김영, SPSS 10.0 매뉴얼-통계분석방법 및 해설. 서울: 법문사. 2001.
  3. 이지연, 김성언, "웹 디자인의 요소평가: 이용자 관점과 디자이너 관점의 비교연구", 정보관리학회지 제20권 제2호, 1-26.2003.
  4. 채현수, 이지연, "대학 강의지원시스템 이용성 향상을 위한 이용자 인터페이스설계원칙 개발", 정보관리학회지제29권 제3호, 123-144.2012.
  5. 오세나, 이지연, "스마트폰 이용자들의 정보탐색행태에 관한 연구", 정보관리학회지 제 29권 제 1호, 191-209, 2012.
  6. 이지수, "웹사이트 화면디자인의 시각요소와 스타일 분석", 디자인학연구 제 4권 제 5호, 135-142. 2002.
  7. 이호선, "웹사이트에서 효과적인 GUI 디자인 표현에 관한 연구", 디지털디자인학연구, 2002.
  8. 이향재, "유저 인터페이스에서 효과적인 시각성에 대한 고찰", 정보디자인학연구. 제 1권, 87-99. 2002.
  9. Rubin, J., "Autonomic nervous system response patterns specificity to basic emotions". Journal of the autonomic nervous system, 62(1), 155-167. 2002.
  10. Cozby, P. C. Methods of Behavioral Research: TenthEdition.NewYork,NY:McGraw-Hill. 2009.
  11. Berlo, D. K., Lemert, J. B., & Mertz, R. J. . "Dimensions for evaluating the acceptability of message sources", The Public Opinion Quarterly, 33(4), 563-576.1969. https://doi.org/10.1086/267745
  12. Dion, K., Bershield, E., & Walster, E. , "What is beautiful is good", Journal of Personal it y and Social Psychology, 24(5), 283-290. 1972.
  13. Fogg, B. J., Marshall, J., Kameda, T., Solomon, J., Ragnekar, A., Boyd, J., et al. , "Web credibility research: a method for online experiments and early study results", In Proceedings of CHI2001 extended abstract son human factor sin computing systems(pp.61-68) . 2001.
  14. Gladwell, M..Blink: The power of thinking without thinking, NewYork: Little, Brown. 2005.
  15. Hovland, C. I., & Weiss, W. . "The influence of source credibility on communication effectiveness", The Public Opinion Quarterly, 15(4), 635-650. 1951. https://doi.org/10.1086/266350
  16. Lindgaard, G., Fernandes, G., Dudek, C., & Brown, J. "Attention web designers you have 50 milliseconds to make a good first impression", Behavior & Information Technology, 25(2), 115-126, 2006. https://doi.org/10.1080/01449290500330448
  17. Liu, Z. "Perceptions of credibility of scholarly information on the web", Information Processing and Management, 40, 1027-1038. 2004. https://doi.org/10.1016/S0306-4573(03)00064-5
  18. Maturana, H., & Varela, F. "Autopoiesis and cognition: the realization of the living" In R. S. Cohen & M. W. Wartofsky (Eds.), Bost on studies in the philosophy of science, Vol .42, Dordecht, Holland: D. Reidel Publishings Co. 1980.
  19. Norman, D. A. Emotionaldesign: Whywelove (orhate) everydaythings. NewYork: BasicBooks. 2004.
  20. Norman, D. A., Ortony A., & Russell, D. M. "Affect and machine design: lessons for the development of autonomous machines",IBM Systems Journal, 42(1), 38-44.2003 https://doi.org/10.1147/sj.421.0038
  21. Princeton Survey Research Associates International , "Global expertise, local service. ",2005.
  22. Rieh, S. Y. Judgment of information quality and cognitive authority in the web, Journal of the American Societyf or Information Scienceand Technology, 55(8), 743-753. 2006.
  23. Rieh, S. Y., & Belkin, N. J. Understanding judgment of information quality and cognitive authority in the WWW, Proceedings of the American society for Information Science, 61, 279-289. 1998.
  24. Tillotson, J. Web site evaluation: a survey of undergraduates, Online Information Review, 26, 392-403. 2002. https://doi.org/10.1108/14684520210452727
  25. Toms, E. G., & Taves, A. R. "Measuring user perceptions of web site reputation", Information Processingand Management, 40, 291-317. 2004. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2003.08.007
  26. Tractinsky, N., Katz, A. S., & Ikar, D. "What is beautiful is usable", Interacting with Computers, 13,127-145.2000. https://doi.org/10.1016/S0953-5438(00)00031-X
  27. Vanden Bergh, B. G., & Katz, H. Advertising principles: Choice challenge change, Lincolnwood, IL:Lincoln. 1999.
  28. Warnick, B. Online ethos: Source credibility in an "authorless" environment, American Behavioral Scientist, 48(2), 256-265.2004. https://doi.org/10.1177/0002764204267273
  29. Wathan, C. N., & Burkell, J. "Believe it or not: factors influencing credibility on the web", Journal of the American Society for Information Scien ceand Technology, 53(2),134-144.2002. https://doi.org/10.1002/asi.10016
  30. Whitehead, J. L. "Factors of source credibility", Quarterly Journal of Speech, 54,59-63. 1968. https://doi.org/10.1080/00335636809382870
  31. Lewis, C. H., "Using the "Thinking Aloud" Method In Cognitive Interface Design" (Technical report RC-9265)IBM. 1982.
  32. Wilson, P. "Second-hand knowledge: An Inquiry into cognitive authority", Westport, CT: Greenwood Press. 1983.