A Software Architecture for High-speed PCE (Path Computation Element) Protocol

고성능 PCE (Path Computation Element) 프로토콜 소프트웨어 구조

  • Received : 2013.12.13
  • Accepted : 2013.12.23
  • Published : 2013.12.30

Abstract

With the rapidly changing information communication environment and development of technologies, the informati on networks are evolved from traditional fixed form to an active variable network that flexible large variety of data can be transferred. To reflect the needs of users, the next generation using DWDM (Dense Wavelength Division M ultiplexing) transmission system and OXC (Optical Cross Connect) form a dynamic network. After that GMPLS (Ge neralized Multi-Protocol Label Switching) can be introduced to dynamically manage and control the Reconfigurable Optical Add-drop Multiplexer (ROADM)/Photonic Cross Connect (PXC) based network. This paper propose a softw are architecture of Path Computation Element (PCE) protocol that has proposed by Internet Engineering Task Force (IETF) to path computation. The functional blocks and Application Programming Interface (API) of the PCE protoco l implementation are also presented.

정보통신 환경의 급변과 더불어 정보 사회의 기반이 되는 네트워크도 다양한 기술의 발전과 더불어 기존의 고정된 형태에서 벗어나 대용량의 다양한 데이터를 유연하게 전송할 수 있는 능동 가변형으로 진화하고 있다. 더불어 다양한 사용자들의 요구사항을 반영하기 위해 차세대 전달망은 DWDM 전송 시스템과 OXC 로 재구성이 쉬운 동적인 망을 형성하고, 이후에 ROADM/PXC를 기반으로 하는 동적으로 망을 관리하고 제어할 수 있는 GMPLS 기술을 도입하여 망을 운용하는 형태로 발전하고 있다. 본 논문에서는 이러한 차세대 네트워크에서 경로계산을 위해 IETF 제안한 Path Computation Element (PCE) 프로토콜을 구현하기 위한 전체 S/W 구성 및 기능 블록들을 제안하였고, 상위 계층에서 PCE 프로토콜을 사용할 때 필요한 API를 제안하였다.

Keywords

References

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