Case Study for the Improvement of Tunnel Advance Rate & the Time Reduction of Working Process in Long Hole Blasting About Tunnel Excavation

터널 장공발파에서 굴진율 개선 및 작업공정 시간 단축 사례

  • 김희도 ((주)고려노벨화약 서울지사 기술부 총괄팀) ;
  • 이준원 ((주)고려노벨화약 서울지사 기술부) ;
  • 이하영 ((주)고려노벨화약 본사 기술부)
  • Received : 2013.12.07
  • Accepted : 2013.12.24
  • Published : 2013.12.31

Abstract

Generally, The way of long hole blasting is carried out in coal-face, basic excavation for dam, mine etc. Recently, this long hole blasting has been implemented in civil engineering for efficiency & economic feasibility. National express no.600 of Pusan outer high-express ${\bigcirc}$ construction site with four lanes of the length of 8km was also a site applied by long hole blasting. But After blasting, tunnel advance rate is less than 75%. As a result of that, Follow-up working time is influenced. Thereby, The total of working process is significantly so increased that planned excavation cannot be implemented many times. For not only improve excavation rate but reduce working process time in job site, we introduce blasting case which apply the ${\phi}36mm$ explosive suited for high desity of charging among long hole blasting in order to overcome mentioned problem.

일반적으로 장공발파 방법은 과거 대규모 채탄막장이나 댐 기초굴착, 광산 등에서 행하여져 왔으나, 최근 우리나라에서 신설되는 토목터널에서 시공 효율성 및 경제성을 목적으로 많이 실시되고 있다. 고속국도제 600호선 부산외곽 고속도로 ${\bigcirc}$공구 또한 총연장 약 8km의 4차선 대단면 도로 터널로서 Type I, II, 4.4m 장공발파를 실시하는 현장이다. 그러나 당 현장에서는 발파 후 굴진율이 약 75%에 그쳐 발파 후속작업 시간에 영향을 미치게 되고 그로 인하여 전체 작업공정 시간이 증가하여 계획된 굴진을 못하는 현상이 자주 발생되었다. 본 논문에서는 당 현장에서 위 문제를 극복하기 위하여 실시된 장공발파 공법 중 천공경과 가장 밀장전 할 수 있는 ${\phi}36mm$폭약을 적용하여 굴진효율을 향상시키고 작업공정 시간을 단축시킨 사례를 소개하고자 한다.

Keywords

References

  1. 고려노벨화약, 2013, 제품카다로그.
  2. 이상헌 외, 2006, 터널에서 벌크 에멀젼 폭약을 이용한 설계기법 연구, 대한화약발파공학회 춘계학술발표회, pp. 39-50.
  3. 기경철, 김일중, 2002, 産學人을 위한 발파공학, 동화 기술, pp. 168.