A Study of Evaluation Model for Culture Contents' Value Evaluation

문화콘텐츠 가치평가의 평가모형에 관한 연구

  • 권지혁 (인하대학교 문화경영심리연구소) ;
  • 백승국 (인하대학교 문화콘텐츠학부/대학원 문화경영학과) ;
  • 손기동 (인하대학교 문화경영학과)
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Recognizing a limits on quantitative evaluation of cultural contents' and for its betterment, study aims developing a qualitative evaluation model. For this study, Reception Theory, Semiotics and Psychology were derived for epistemological dimension to contemplate culture contents' essential attribute. To be concrete, cultural contents was examined as experiential products, emotional products, rememberable products and texts. Also, codes of fun, emotion and culture were discussed as intrinsic attributes for cultural contents and how those attributes were expressed or composed in cultural contents was discussed as well. Evaluation items were extracted based on final discussion at the epistemic level, set up the final evaluation model by taking experts' advices on each items. With all those outcomes, qualitative evaluation model for cultural contents was developed. For the importance of each index in the model, priority was granted by weighting on each index. Lastly, evaluation scale was developed for each index. The culture contents' evaluation model developed in study is meaningful not only in drawing qualitative evaluation items of video(image) contents and developing the index and model for the first time, but also its possibility of wide use for other genres.

Keywords

References

  1. 서정환.배순환.김영국.최재영, "디지털 콘텐츠 사용자의 만족에 영향을 주는 서비스 품질 요인 및 유통 채널 탐색에 관한 연구," 디지털정보산업학회, 제7권, 제4호, 2011, p. 183.
  2. Phillip Nelson, "Information and Consumer Behavior," Journal of Political Economy, Vol. 78, No. 2, 1970, pp. 311-315. https://doi.org/10.1086/259630
  3. Lisa R. Klein, "Evaluating the Potential of Interactive Media through a New Lens: Search versus Experience Goods," Journal of Business Research, Vol. 41, Issue. 3, 1998, p. 196.
  4. Kevin. Lane. Keller, "strategic brand," 2007, 이상민.김준석.최준희 역, "브랜드 매니지먼트," 비즈니스북스, 2007, p. 46.
  5. Michael Darby and Edi Karni, "Free Competition and the Optimal Amount of Fraud," Journal of Law and Economic, 1973, Vol. 16, No. 1
  6. Dolf Zillmann, "Mechanism of emotional involvement with drama," Poetics, Vol. 23, Issues. 1-2, 1995, p. 38.
  7. Frost H Jenna, "People are Experience Goods : Improving Online Dating With Virtual Dates," Journal of Interactive Marketing, Vol. 22, 2008, p. 52.
  8. Peter Vorderer. P and Christoph Klimmt, "Enjoyment : At the heart of Media Entertainment," Communication Theory, Vol. 14, Issue. 4, 2004.
  9. Gerald C Cupchik, "The Role of Feeling in the Entertainment," Journal of Media Psychology, Vol. 23, No1, 2011, p. 8.
  10. 김인환, "쥴리아 크리스테바의 기호학 : 기호와 텍스트 개념을 중심으로," 한국문화연구원논총, 11호, 1995, p. 99.
  11. Aurthur A Berger, Media Analysis Techniques, SAGE Publications, California, 2011, p. 6.
  12. 김경용, 기호학이란 무엇인가, 민음사, 서울, 1994, p. 175.
  13. Terry Eagleton, Literacy Theory : Introduction, 1996, 김수현 역, 테리 이글턴의 문학이론 입문, 인간사랑, 일산, 2006, p. 267.
  14. Graham Allen, Roland Barthes, 2003, 송은영 역, 문제적 텍스트 롤랑 바르트, 엘피, 서울, p. 160.
  15. M. M. Bakhtin, The Dialogic Imagination, University of Texas Press, US, 2004, p. 293.
  16. 김태우, "상호텍스트성과 스토파드의 연극세계," 현대영미드라마, 제19권, 제3호, 2006, p. 122.
  17. 김욱동, 포스트모더니즘과 포스트구조주의, 현암사, 서울, 1991, p. 10.
  18. Julia Kristeva, The Kristeva Reader. Columbia University Press, New York, 1986, p. 37.
  19. Graham Allen, Roland Barthes, 2003, 송은영 역, 문제적 텍스트 롤랑 바르트, 엘피, 서울, p. 60.
  20. Butler, Memory : History, Culture and the Mind. Oxford, UK, 1989, p. 98.
  21. Pierre Nora, Realms of Memory, Columbia University Press, New York, 1984
  22. 최호근, "집단기억과 역사," 역사교육연구회, 역사교육 제85집, 2002, p. 163.
  23. 윤미애, "매체와 문화적 기억," 서울대 독일어문화권연구소, 독일어문화권연구 제11집, 2002, p. 41.
  24. Lewos A Coser, Maurice Halbwachs On Collective Memory, The University of Chicago Press, Chicago, 1992, p. 34.
  25. 김영범, "알박스의 기억사회학 연구," 대구대사회 과학연구소, 사회과학연구 제6집, 3호, 1999, p. 575.
  26. 김학이, 얀아스만의 문화적 기억, 한국서양사연구회, 서양사연구 제33집, 2005, p. 239.
  27. Aledia Assmann, Erinnerungsräume : Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, 2006, 변학수.채연숙 역, 기억의 공간, 그린비, 서울, 2011, p. 22.
  28. Astrid Erll, A Companion to Cultural Memory Studies, Deutsche Nationalbibliografie, Berlin, p. 101.
  29. 백승국.권지혁.한창호, "문화코드의 문화기호학적 고찰 : 영상콘텐츠의 스토리텔링을 중심으로," 인문콘텐츠학회, 인문콘텐츠 제24호, 2011, p. 153.
  30. 최인자, 국어교육의문화론적지평, 소명출판, 서울, 2001, p. 75.
  31. 백승국, 문화기호학과문화콘텐츠, 다할미디어, 서울2004, p. 26.
  32. Clotaire Rapaille, The Culture Code, Broadway Books, 2006, 김상철 역, 컬쳐코드, 리더스북, 서울, 2007, p. 256.
  33. Clotaire Rapaille, The Culture Code, Broadway Books, 2006, 김상철 역, 컬쳐코드, 리더스북, 서울, 2007.
  34. 김아중.김성철, "감성욕구와 인지욕구가 감정강도와 만족도에 미치는 영향: 스릴러 영화 관람을 중심으로," 한국문화경제학회, 문화경제연구 15권, 1호, 2012, p. 174.
  35. 안관호.전중양.조형례, "유료 디지털콘텐츠 이용의도와 이용에 관한 연구," 디지털정보산업학회, 제7권, 제2호, 2011, p. 82.
  36. 백승국, "광고 커뮤니케이션 전략의 기호학적 분석," 한국기호학회, 기호학연구 제17집, 2005, p. 129.
  37. Isabelle Brocas and Juna D. Carrillo, The psychology of economic decisions, oxford university press, UK, 2003, P. 209.
  38. Mary Ainley and Suzanne Hidi, "Interest, Learning, and the Psychological Processes That Mediate Their Relationship," Journal of Educational Psychology. Vol. 94. No. 3, 2002, p. 545. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.3.545
  39. Mitchell, "Situational interest : its multi-faceted structure in the secondary school mathematics classroom," Journal of Educational Psychology, Vol. 85. No. 3, 1993, p. 425.
  40. 나은영, 미디어 심리학, 한나래, 서울, 2010, p. 213.
  41. 나은영, 미디어 심리학, 한나래, 서울, 2010, p. 342.
  42. 송윤미, (2001), "서사구조의 순차적 분석 : 프롭(V.Propp)의 <민담형태론>과 대비하여," 한국중국 소설학회, 중국소설논총 제13집, p. 23.
  43. V. Propp, (1968), morphology of the folk tale, the America folklore Society and Indiana University, Texas, 1973, p. 21.
  44. Seymour B. Chatman, Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film(Narrative Structure in Fiction and Film), Cornell University Press, New York, 1980, 김경수 역, 영화와 소설의 서사구조: 이야기와 담화, 민음사, 서울, 1990, p. 133.
  45. Seymour B. Chatman, Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film(Narrative Structure in Fiction and Film), Cornell University Press, New York, 1980, 김경수 역, 영화와 소설의 서사구조: 이야기와 담화, 민음사, 서울, 1990, p. 134.
  46. 백승국.김화영.정지연, "스토리텔링 기호학의 이론과 방법론 연구,"현대문학이론학회, 현대문학 이론연구 제40권, p. 33.
  47. 한일섭, "소설의 플롯 개념," 서강대학교인문과학연구소, 서강인문논총 제7집 p. 260.
  48. 백승국.김화영.정지연, "스토리텔링 기호학의 이론과 방법론 연구,"현대문학이론학회, 현대문학 이론연구 제40권, pp. 33-34.
  49. 한창호.윤성은.곽한주, 영상의 이해 : 영화와 TV의 미학적, 사회학적 접근, 동아방송예술대학출판사, 2009, P. 284.
  50. 류설리.유승호, "한국영화 주요 배우.감독 네트워크의 관객동원 안정성에 관한 연구," 한국콘텐츠학회, 한국콘텐츠학회논문지 9권, 제6호 2009, p. 63.
  51. 박인철, 파리학파의 기호학, 민음사, 서울, 2003. pp. 117-118.
  52. 백승국, 문화기호학과문화콘텐츠, 다할미디어, 서울2004, p. 135.
  53. 조근태, 계층분석적 의사결정, 동현출판사, 의정부, 2003.