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A Design of Mobile e-Book Viewer interface for the Reading Disabled People

독서장애인용 모바일 전자책뷰어 인터페이스 설계

  • 이경희 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 김태은 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 이종우 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 임순범 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • Received : 2012.06.07
  • Accepted : 2012.11.10
  • Published : 2013.01.31

Abstract

As the eBook market grows fast recently, various eBook viewer solutions such as hardware viewers and software readers came out to the market. We can, however, hardly find mobile eBook interfaces for the reading disabled people who have difficulties in reading for their visual impairment or learning disabilities, or dyslexia. An eBook viewer interfaces for the reading disabled people should be carefully and distinctively designed because the reading disabled people cannot use normal versions of eBook viewer. In this paper, we suggest a eBook viewer interface model to make the reading disabled people read eBooks easily. Depending on the type of the reading disabled people: the full blind, the almost blind, the just learning disabled, our model provides an adaptive interface to make them read eBooks effectively. In addition, unlike the existing simple audio books, we also support annotation systems to make the reading disabled people interact with eBook viewer. To show the effectiveness of our model, we implemented an eBook viewer prototype on an android-based mobile device. We are sure that our model and implementation can make the reading disabled people, who is 10% of all the domestic people, read eBooks effectively.

최근 전자책 시장이 활성화됨에 따라 전자책 단말기에서부터 스마트 기기의 소프트웨어 리더까지 각종 전자책뷰어가 등장하고 있다. 하지만 시각장애인, 난독증, 학습장애인과 같은 독서장애인을 위한 모바일 전자책 인터페이스에 대한 개발과 연구는 부족한 실정이다. 비장애인을 대상으로 만들어진 전자책뷰어는 독서장애인에게 그대로 적용할 수 없기 때문에 독서장애 사용자의 특성에 따라 차별화된 인터페이스가 요구된다. 이에 본 논문에서는 독서장애인용 전자책 표준 형식을 지원하는 모바일 전자책 뷰어 인터페이스 모델을 제안한다. 제시 모델은 전맹인, 저시력인, 학습장애인 등 사용자의 특성 및 상황(context)에 따라 차별화된 인터페이스를 제공한다. 아울러 독서장애인용 어노테이션 시스템을 지원함으로써 기존의 독서장애인용 오디오북과는 다른 사용자-전자책 간의 상호작용을 지원한다. 또한 본 모델을 이용하여 스마트폰 플랫폼인 안드로이드 환경에서의 독서장애인용 전자책뷰어 프로토타입을 구현하고 그 활용 가능성을 제시한다. 본 연구의 결과는 국내 인구 10%에 해당하는 독서장애인의 효율적인 독서활동을 지원할 수 있다.

Keywords

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