DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Internet Portal Sites Positioning Using Multi-Dimensional Scaling

다차원척도법을 활용한 인터넷 포털 사이트들의 포지셔닝에 관한 연구

  • 이충권 (계명대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 이홍희 (단국대학교 상경대학 경영학전공) ;
  • 조미희 (계명대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Received : 2013.07.16
  • Accepted : 2013.10.17
  • Published : 2013.12.31

Abstract

While the competition among many portal sites has been very serious in the Internet, very little research has been conducted on the perceptions of the users visiting those sites. To investigate how differently the Internet users perceive each of the portal sites, we attempted to analyze the similarities of five popular portal sites (Daum, Naver, Google, Nate, and MSN). By measuring the conceptual distances among the portal sites using Multi-Dimensional Scaling, this study was intended to understand the positions of the sites relative to those of other sites. The results of this study is expected to contribute to our understanding of competitive contexts among the portal sites.

인터넷에서 다수의 포털 사이트들이 치열한 경쟁을 벌이고 있지만, 일반 사용자들이 각 포털 사이트를 어떻게 인식하고 있는지에 대한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구는 인터넷 사용자들의 포털 사이트들에 대한 인식을 알아보기 위하여, 대표적인 다섯 개의 사이트들(Daum, 네이버, 구글, 네이트, 그리고 MSN) 간의 유사성 분석을 시도하였다. 다차원척도법을 활용하여 포털 사이트들 간의 차이를 개념적인 거리로 측정함으로써 각 사이트들의 상대적인 포지셔닝을 파악하고자 하였다. 본 연구의 결과는 포털 사이트 간 전략의 차이를 가시적으로 이해하는데 중요한 의미를 지닐 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김경희, "인터넷 포털이미지 평가에 따른 포지셔닝 전략 구축", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제3호, pp.282-293, 2010.
  2. 김본수, 배무언, "인터넷 오픈마켓의 e-서비스 품질이 지각된 가치, 고객만족 및 e-충성도에 마치는 영향에 관한 연구", 한국산업정보학회논문지, 제15권, 제4호, pp.83-101, 2010.
  3. 김성언, "포탈사이트 서비스 요인의 가중치를 이용한 포탈사이트 선호도 결정에 관한 연구", 경영교육논총, 제36집, pp.47-64, 2005.
  4. 김현경, 이문규, 김해룡, "인터넷포탈 사이트에 대한 사용자 평가측정 도구의 개발", 한국전자거래학회지, 제6권, 제3호, pp.127-148, 2001.
  5. 김화동, "인터넷 포탈사이트들의 포지셔닝 이미지 차이에 관한 연구", 한국광고학보, 제4권, 제1호, pp.123-145, 2002.
  6. 노형진, "SPSS: 대응분석의 이론과 실체", 한올출판사, 2008.
  7. 박광배, "다차원척도법", 교유과학사, 2000.
  8. 이호근, "사례로 배우는 e-business: 고객접점을 활용한 (주) Daum의 비즈니스 모델", 산업 자원부, 전국경제인연합회, 2003.
  9. 이홍희, "A Comparative Analysis of Service Quality of Web Portal Sites in Korea and the U.S.", 대한경영학회지, 제20권, 제5호, pp.2337-2356, 2007.
  10. 이홍희, 이충권, 유상진, "제품 비교 웹서비스의 고객 검색 패턴에 대한 연구", 한국산업정보학회논문지, 제14권, 제3호, pp.98-105, 2009.
  11. 정경애, 한재민, "성공적인 인터넷 포털 사이트의 진화 과정에 관한 연구", 한국경영정보학회 추계학술 대회, 2003.
  12. 주현택, "인터넷 사이트의 비교분석을 위한 접근 방법", 삼성SDS IT Review, 2001.
  13. 한국인터넷진흥원, "2012 한국인터넷 백서", http://isis.kisa.or.kr/ebook/2012/WhitePaper/WhitePaper.html, 2012.
  14. 홍순구, 강영무, 이현미, 차윤숙, "웹 접근성의 교육현황 및 활성화를 위한 제언", 한국산업정보학회논문지, 제16권, 제3호, pp.73-87, 2011.
  15. 황혜철, "제품 포지셔닝 전략에 관한 연구", 서강대학교 경영대학원 석사학위 논문, 1996.
  16. R. K. Chellappa and R. Sin, "Portal Competition: The Battle for Customer Information in the Presence of Privacy Concerns", Available at: papers.ssrn.com, 2004.
  17. J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, W. C. Black, "Multivariate Data Analysis", 5th ed., Upper Saddle River, NJ, Prentice Hall, 1998.
  18. P. Kotler, "Marketing Management", 7th ed., Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1991.

Cited by

  1. Search Frequency in Internet Portal Site and the Expected Stock Returns vol.21, pp.5, 2016, https://doi.org/10.9723/jksiis.2016.21.5.073