Abstract
While the competition among many portal sites has been very serious in the Internet, very little research has been conducted on the perceptions of the users visiting those sites. To investigate how differently the Internet users perceive each of the portal sites, we attempted to analyze the similarities of five popular portal sites (Daum, Naver, Google, Nate, and MSN). By measuring the conceptual distances among the portal sites using Multi-Dimensional Scaling, this study was intended to understand the positions of the sites relative to those of other sites. The results of this study is expected to contribute to our understanding of competitive contexts among the portal sites.
인터넷에서 다수의 포털 사이트들이 치열한 경쟁을 벌이고 있지만, 일반 사용자들이 각 포털 사이트를 어떻게 인식하고 있는지에 대한 연구는 이루어지지 않았다. 본 연구는 인터넷 사용자들의 포털 사이트들에 대한 인식을 알아보기 위하여, 대표적인 다섯 개의 사이트들(Daum, 네이버, 구글, 네이트, 그리고 MSN) 간의 유사성 분석을 시도하였다. 다차원척도법을 활용하여 포털 사이트들 간의 차이를 개념적인 거리로 측정함으로써 각 사이트들의 상대적인 포지셔닝을 파악하고자 하였다. 본 연구의 결과는 포털 사이트 간 전략의 차이를 가시적으로 이해하는데 중요한 의미를 지닐 것으로 기대된다.