DOI QR코드

DOI QR Code

Fathers' Awareness and Practice of Picture Book Reading with Toddlers

영아-아버지 그림책 읽기에 대한 아버지의 인식과 참여 실태

  • 김명순 (연세대학교 아동가족학과) ;
  • 배선영 (연세대학교 아동가족학과) ;
  • 김지연 (연세대학교 아동가족학과)
  • Received : 2013.08.14
  • Accepted : 2013.10.17
  • Published : 2013.10.31

Abstract

The present study was designed to examine fathers' awareness and practice of picture book reading with toddlers. The subjects were 221 fathers who have toddlers, and the data collected by questionnaires were analysed by mean and standard deviation, and frequency analysis. As a result, approximately 59% of fathers stated that it is essential to read to their children who are 12 month old or less, and 36% of fathers answered that they read books as much as their children wanted. The majority considered the emotional aspect of picture book reading as being significant. Also, nearly half (46%) of the fathers read books to their children 1-2 times per week, and 37% of them spent 6-10 minutes at a time reading books. While reading books, 60% of the fathers explained text and pictures to their children and a fourth of the fathers answered their children's questions. Also, while reading books, fathers tried to accept their toddlers' responses positively. However, they did not have much time to read books to their children and had little knowledge on how to read books to infants. Further research and education programs on picture book reading for fathers are needed.

본 연구에서는 영아 자녀를 둔 아버지 221명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그림책 읽기에 대한 인식과 참여가 어떻게 이루어지고 있는가를 살펴보았다. 연구결과는 첫째, 59%의 아버지는 12개월 이전부터 자녀와 그림책을 읽어야하고, 36%는 자녀가 원할 때까지 함께 그림책을 읽어야 한다고 인식하고 있었다. 그림책 읽기의 효과로는 책을 통해 얻는 정서적 측면을 중요시하고 있었다. 둘째, 아버지와 자녀가 함께 그림책을 읽는 빈도가 1주일에 1-2회(46%), 3-4회(37%)이었으며, 1회 평균 책읽기 시간이 6-10분(37%), 11-15분(24%)으로 나타났다. 그림책 읽기 상호작용 시, 60%의 아버지는 내용과 그림을 설명해주고, 24%는 자녀의 질문에 답한다고 응답하였다. 또한 아버지는 영아의 선택과 요구를 존중하고, 영아의 반응에 긍정적인 태도를 보이려는 경향을 보였다. 그림책 읽기 시 어려운 점으로 시간과 기술의 부족이라고 응답하였다. 본 연구결과는 아버지들의 그림책 읽기 인식과 실태에 관한 기초자료를 제공하였으며, 추후 아버지 교육프로그램 개발과 지속적인 연구가 이루어져야함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 김명순, 권희경(2002). 어머니와 아버지의 아동 문해발달에 대한 태도 및 가정문해환경. 대한가정학회지, 40(1), 1-12.
  2. 김명순, 성지현(2002). 1세 영아의 언어와 놀이의 관계. 아동학회지, 23(5), 19-34.
  3. 김명순, 이가현(2009). 어린이집에서 24-36개월 영아-교사간 공동주의와 영아의 어휘력 간의 관계. 아동학회지, 30(5), 155-165.
  4. 김명순, 한찬희, 유지영(2012). 가정문해활동, 어머니의 언어적 행동 및 영아-어머니 간 공동주의와 영아의 언어.인지 발달간의 관계. 아동학회지, 33(3), 199-213. https://doi.org/10.5723/KJCS.2012.33.3.199
  5. 김세희, 현은자(1996). 전래동화와 이솝우화의 인물에 대한 유아의 반응. 유아교육연구, 16(2), 5-26.
  6. 김의향, 김명순(2006). 7-24개월 영아의 의사소통적 몸짓과 어휘 습득간의 관계. 아동학회지, 27(6), 217-234.
  7. 김정아(2006). 영아 언어발달을 위한 상호작용적 그림책 읽기 모형의 적용 및 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김지윤(2002). 영유아를 위한 어머니의 그림책 인식 및 활용에 관한 조사연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  9. 김혜영, 황정미, 선보영, 김동기(2008). 남성의 부성경험과 갈등에 관한 연구. 한국여성정책연구원.
  10. 노정임(2012). 영아-어머니의 그림책읽기 행동과 12∼18개월 영아의 어휘력간의 관계. 연세대학교대학원 석사학위 청구논문.
  11. 마쯔이 다다시(1995). 어린이 그림책의 세계. 이상금(옮김). 서울 : 한림출판사.
  12. 박선영(2007). 아버지의 그림책에 대한 인식 및 활용에 대한 실태조사. 성균관대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 박수진, 김명순(2010). 가정의 사회경제적 배경에 따른 18-24개월 영아의 가정문해환경 및 어머니의 상호반응적 교수행동과 영아의 어휘력 간의 관계. 아동학회지, 31(4), 15-27.
  14. 이나리(2009). 아버지의 문해발달태도 및 가정문해환경과 유아의 어휘력간의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  15. 이문정(2008). 가정에서 책 읽어주기에 대한 아버지 참여 및 아버지 인식. 미래유아교육학회지, 15(4), 1-19.
  16. 이미화, 김명순(2004). 영아를 위한 대화식 그림책읽기 교사교육 프로그램의 효과. 아동학회지, 25(2), 41-57.
  17. 이수재, 이영환(2007). 인구학적 변인에 따른 아버지의 자녀양육 참여 인식에 관한 연구. 한국가정과학학회지, 10(3), 1-17.
  18. 이숙현, 권영인(2009). 기업의 가족 친화적 문화와 아버지의 자녀양육 참여: 일-가족 갈등의 매개효과를 중심으로. 가족과 문화, 21(1), 1-28.
  19. 임수경, 김명순(2013). 만 2 세 영아-어머니, 영아-아버지의 그림책 읽기행동 및 가정문해환경과 영아의 어휘력 간의 관계. 아동학회지, 34(3), 1-19.
  20. 정지은, 김명순(2012). 영아반 그림책 읽기활동, 교사의 언어적, 비언어적 행동 및 영아의 어휘력 간의 관계. 아동학회지, 33(4), 91-106.
  21. 조해연(2007). 그림책과 그림책 읽어주기에 대한 부모의 인식 및 활용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  22. 지연주, 최나야(2012). 교사와 어머니의 문해신념, 그림책에 대한 인식 및 읽기활동 빈도가 유아와의 그림책읽기 상호작용에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 8(6), 5-28.
  23. 황해익 송연숙 최혜진 손원경(2011). 개정 영유아 아동연구에서의 SPSS 자료분석. 서울: 창지사.
  24. 현정희, 서정숙(2009). 그림책 읽어주기에 대한 유아교사의 인식. 어린이문학교육연구, 10(2), 125-147.
  25. Barns. S., Gutfreund, M., Satterly, D., & Wells, G. (1983). Characteristics of adult speech which predict children's language development. Journal of Child Language, 10, 65-84.
  26. Bernstein-Ratner, N. (1988). Patterns of parental vocabulary selection in speech to very young children. Journal of Child Language, 15, 481-492. https://doi.org/10.1017/S0305000900012514
  27. Blake, J., Macdonald, S., Bayrami, L., Agosta, V., & Milran, A. (2006). Book reading styles in dual-parent and single-mother families. British Journal of Educational Psychology, 76(3), 501-515. https://doi.org/10.1348/000709905X49719
  28. Bloome, D. (1985). Reading as social process. Language Arts, 62(2), 134-142.
  29. Bloom, L. (1993). The transition from infancy to language: Acquiring the power of expression. New York: Cambridge University Press.
  30. Bus, A. G. (2001). Joint caregiver-child storybook reading: A route to literacy development. In S. B. Neuman & D. K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research (pp. 179-191). New York; Guilford.
  31. Cabrera, N., Tarkow, A., & Shannon, J. (2006, July). Fathers' and mothers' contribution to their preschoolers' emotional regulation. Presented at World Association of the Infant Mental Health, Paris, France.
  32. Dickinson, D. K., & Smith, M. W. (1994). Long-term effect of preschool teachers book reading on low-income children's vocabulary and story comprehension. Reading Research Quarterly, 29, 105-122.
  33. Decker, D. F., Adamson, L. B., & Bakeman, R. (2006). Child and maternal contributions to shared reading: Effects on language and literacy development. Applied Developmental Psychology, 27, 31-41. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.12.001
  34. De Temple, J. M. (2001). Parents and children reading books together. In D. K. Dickinson & P. O. Tabors (Eds.), Beginning literacy with language (pp. 31-51). Baltimore: Paul H. Brookes.
  35. Duursma, A. E. (2007). Parental bookreading in low-income families: Differences and style of reading and the impact on children's language and literacy development. Unpublished doctoral dissertation, Havard university.
  36. Elliot, A. J., & Hewison. J. (1994); Comprehension and interest in home reading. British Journal of Educational Psychology, 64(2), 203-220. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1994.tb01096.x
  37. Ely, R., Gleason, J. B., Narasimhan, B., & McCabe, A. (1995). Family talk about talk: Mothers lead the way. Discourse Processes, 19, 201-218. https://doi.org/10.1080/01638539509544914
  38. Frick, H. A. (1986). The value of sharing stories orally with middle grade students. Journal of Reading, 29(4), 300-303.
  39. Gray, L. S. (1995). Taking from books by asking questions. Journal of Research in Childhood Education. 10, 23-28. https://doi.org/10.1080/02568549509594684
  40. Guterman, B. N., & Lee, Y. (2005). The Role of fathers in risk for physical child abuse and neglect: Possible pathways and unanswered questions. Child Maltreat, 10(2),136-149. https://doi.org/10.1177/1077559505274623
  41. Haden, C. A., Reese, E., & & Fivush, R. (1996). Mother's extratextual comments during storybook reading: Stylistic differences over time and across texts. Discourse Processes, 21, 135-169. https://doi.org/10.1080/01638539609544953
  42. Hammett, A. L., Kleeck. V. A., & Huberty. C. (2003). Patterns of parents' extratextual interactions during book sharing with preschool children: A cluster analysis study. Reading Research Quarterly, 38(4), 442-468. https://doi.org/10.1598/RRQ.38.4.2
  43. Heath, S, B. (1983). Ways with words: Language, life and work in communities and classrooms. New York: Cambridge University Press.
  44. Heath, S, B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11, 49-76. https://doi.org/10.1017/S0047404500009039
  45. Hoff-Ginsberg, E. (2001). 언어발달 (Language development). 이현진 박영신 김혜리(옮김). 서울: 시그마 프레스.
  46. Katz, L. L. (1997). 유아교사를 위한 제언. 이차숙(역). 서울: 양서원.
  47. Kavanaugh, R. D., & Marnett, J. (1982). Some relationships between parental speech and children's language development. First Language, 2, 103-115.
  48. Korat, O., Klein, P., & Segal-drori, O. (2007). Maternal mediation in book reading, home literacy environment and children's emergent literacy : A comparison between two social groups. Reading and Writing, 20, 361-398. https://doi.org/10.1007/s11145-006-9034-x
  49. Lamb, M. E. & Tamis-LeMonda, C. (2004). The role of the father: An introduction. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (4th ed) (pp. 1-31). New York: Wiley.
  50. Leaper, C., Anderson, K. J., & Sanders, P. (1998). Moderators of gender effects on parents' talk to their children: A meta-analysis. Developmental Psychology, 34, 3-27. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.1.3
  51. Lee, K. Y., & Kim, M. S. (2006). Mother-child interactions in picture-book reading and children's language ability among low-income. Journal of ARAHE, 13(1), 39-49.
  52. Lee, M. J., Kim, M. S., & Pae, S. Y. (2013). Effects of a picture book reading intervention program on young children's Language Development and Print Concept. Child Studies in Diverse Contexts, 3(1), 33-47. https://doi.org/10.5723/csdc.2013.3.1.033
  53. Lewis, C., & Gregory, S. (1987). Parents' talk to their infants: The importance of context. First Language, 7, 210-216.
  54. Lloyd, T. (1999). Reading for the future: boys' and fathers' views on reading. London: Save the Children.
  55. Makin, L., & Whitehead, M. (2004). How to develop children's early literacy: A guide for professional carers & educators. London: Paul Chapman Publishing.
  56. McGee, L. M., & Richgels, D. J. (1996). Literacy's beginnings: supporting young readers and writers. 영유아의 문해발달 및 교육(김명순, 신유림 옮김). 서울: 학지사.
  57. Morman, M, T., & Floyd, K.(2002). A “hanging of fatherhood” effects on affectionate communication, closeness, and satisfaction in men's relationships with their father and their sons. Western Journal of Communication, 66(4), 395-411. https://doi.org/10.1080/10570310209374746
  58. Morrow, L. (1983). Home and school correlates of early interest in literature. Journal of Educational, 76, 221-230.
  59. Nodelman, P. (2001). The pleasures of children's literature. 어린이 문학의 즐거움(김서정 옮김). 서울: 이화여자대학교 출판부.
  60. Palkovitz, R. (2002). Involved fathering and child development: Advancing our understanding of good fathering. In C. S. Tamis-LeMonda & N. Cabrera (Eds.), Handbook of father involvement (pp. 119-140). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  61. Pancsofar, N., & Vermon-Feagans, L. (2006). Mother and father language input to your young children: Contributions to later language development. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 571-587. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2006.08.003
  62. Pellegrini, A, D., Perlmutter, J. C., Galda, L., & Gene, H. B. (1990). Joint reading between black Head Start children and their mother. Child Development, 61, 443-453. https://doi.org/10.2307/1131106
  63. Pleck, J. H. (1997). Paternal involvement: Levels, sources, and consequences. In M. E. Lamb (Ed.), The role of the father in child development (3rd ed., vol. 3, pp. 66-103). New York: Wiley.
  64. Renshaw, P. (1994). The reading partnership of children in the transition to school. The Australian Journal of Language and Literacy, 17, 276-287.
  65. Romotosky, J. A., & Trepanier, M. L. (1977). Examining and influencing the home reading behaviors. Eric No. ED 195938, 1-8.
  66. Schickedanz, J. A. (1978). Please read that story again!: Exploring relationship between story reading and learning to read. Young Children, 33, 48-55.
  67. Senechal, M. (2006). The effect of family literacy intervention on children's acquisition of reading: From kindergarten to grade 3: A meta-analytic review. Partnership for reading, ED 496 880, 36.
  68. Senechal, M. (1997). The differential effect of storybook reading on preschoolers' acquisition of expressive and receptive vocabulary. Journal of Child Language, 24, 123-138. https://doi.org/10.1017/S0305000996003005
  69. Senechal, M., Cornell, E. H., & Broda, L. S. (1995). Age related differences in the organization of parent-infant interactions during picture-book reading. Early Childhood Research Quarterly, 10, 317-337. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90010-1
  70. Shannon, J. D., Tamis-LeMonda, C. S., London, K., & Cabrera, N. (2002). Beyond rough and tumble: Low-income fathers' interactions and children's cognitive development at 24 months. Parenting: Science and Practice, 2, 77-104. https://doi.org/10.1207/S15327922PAR0202_01
  71. Silinskas, G., Leppanen, U., Aunola, K., Parrila, R., & Nurmi, J. (2010). Predictors of mothers' and fathers' teaching of reading and mathematics during kindergarten and Grade 1. Learning and Instruction, 20(1), 61-71. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.01.002
  72. Snow, C. E. (1983). Literacy and language: relationships during the preschool years. Harvard Educational Review, 53, 165-189. https://doi.org/10.17763/haer.53.2.t6177w39817w2861
  73. Sorsby, A. J., & Martlew, M. (1991). Representational demands in mothers' talk to preschool children in two contexts: Picture book reading and a modeling task. Journal of Child Language, 18, 373-395. https://doi.org/10.1017/S0305000900011119
  74. Sulzby, E., & Teale, W. H. (1991). Emergent literacy. In R. Barr, M. L. Kamii, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson (Eds.). Handbook of reading research, NY: Longman.
  75. Tamis-Lemonda S. C., Shannon, D. J., Cabrera, J. N., & Lamb, E. M. (2004). Fathers and mothers at play with their 2-and 3-years-olds: Contributions to language and cognitive development. Child Development, 75(6), 1806-1820. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00818.x
  76. Valdez-Menchaca, M. C., & Whitehurst, G. J. (1992). Accelerating language development through picture book reading: A systematic extension to Mexican day care. Developmental Psychology, 28, 1106-1114. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.6.1106
  77. Whitehurst, G. J., Arnold, D. S., Epstein, J. N., Angell, A. L., Smith, M., & Fischel, J. E. (1994). A picture book reading intervention in day-care and home for children from low-income families. Developmental Psychology, 30, 679-689. https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.5.679
  78. Whitehurst, G. J., Falco, F. L., Lonigan, C. J., Fischel, J. E., DeBaryshe, B. D., Valdez-Menchaca, M. C., & Caufield, M. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental Psychology, 24(4), 552-559. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.4.552

Cited by

  1. Reading aloud picture books to children and literacy development vol.34, pp.6, 2013, https://doi.org/10.18023/kjece.2014.34.6.003
  2. Changes in the image of picture books perceived by preservice early childhood teachers vol.11, pp.4, 2016, https://doi.org/10.16978/ecec.2016.11.4.001
  3. An ethnographic study on fun in picture book reading of five year old children vol.11, pp.4, 2013, https://doi.org/10.16978/ecec.2016.11.4.009
  4. 만 2세반 교사-영아 상호작용의 질이 영아 어휘력에 미치는 영향: 영아의 성별 및 월령, 소득 수준, 책 읽기 지원을 고려하여 vol.39, pp.6, 2013, https://doi.org/10.18023/kjece.2019.39.6.001