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The Effect of Sports Centers' Service Guarantee on Service Quality, Service Value, Customer Satisfaction and Customer Loyalty

스포츠센터의 서비스보증이 서비스품질, 서비스가치, 고객만족, 고객충성도에 미치는 영향

  • Kim, Hyo-Jin (School of Business Administration, Hanyang University) ;
  • Han, Sang-Lin (School of Business Administration, Hanyang University)
  • Received : 2013.05.29
  • Accepted : 2013.09.20
  • Published : 2013.09.28

Abstract

This study aims to grope for the factors that can influence consumer when they evaluate sports centers' service multilaterally in order to draw strategic operation methods for sports centers. This article examines the relationship among sports centers' service guarantee, service quality, service value, customer satisfaction, and customer loyalty. This study selects 2 sports centers located in Seoul and then conducts a survey to 200 members of the sports centers. The data collected go through frequency analysis, reliability analysis, and exploratory factor analysis with SPSS 16.0, and also AMOS 18.0 is utilized to perform confirmatory factor analysis and hypothesis verification. According to the study result First, service guarantee affects service quality positively while it does not affect customer loyalty. Second, service quality affects service value positively. Third, service value affects customer satisfaction and customer loyalty positively. Therefore this study has verified the marketing effectiveness of service guarantee in sports centers, so it can be said that the study has drawn practical operation methods.

본 연구는 소비자들이 스포츠센터의 서비스를 평가하는데 있어 영향을 줄 수 있는 요인들을 다차원적으로 모색하여 스포츠센터의 전략적인 운영방안을 도출하고자 한다. 본 연구에서는 스포츠센터의 서비스보증, 서비스품질, 서비스가치, 고객만족, 고객충성도 간의 관계를 규명하였다. 이를 위해 서울소재의 2개의 스포츠센터를 선정한 후 스포츠센터 회원 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 16.0을 이용하여 빈도분석 및 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석을 실시하였으며, AMOS 18.0을 이용하여 확인적 요인분석 및 가설검증을 실시하였다. 연구결과 첫째, 스포츠센터의 서비스보증이 서비스품질에 긍정적인 영향을 미치나, 고객충성도에는 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스품질이 서비스가치에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스가치는 고객만족, 고객충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 스포츠센터에서 서비스보증의 마케팅적 유효성을 실증하였으며, 실무적인 운영방안을 도출하였다고 말할 수 있다.

Keywords