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Scientifically Talented Students' Image of Science Museums and Their Preferred Topics for Exhibits - Focused on Students in Gwangju City -

과학 우수아의 과학관에 대한 이미지와 기대 전시 내용 - 광주지역 학생을 중심으로 -

  • Received : 2013.10.18
  • Accepted : 2013.12.13
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study is based on the assertion that science museums should consider visitors' views and expectations as they are not satisfied in many cases. In this study, we investigated 31 scientifically gifted students and 177 science high school students about their image of science museums. Using the questionnaire, it was found that only 51% of students visited science museums; however, the average number of visits was 4.2. This means that students tended to re-visit after the first visit of the science museum. Students had a 'good' image of science museums when they incurred hands-on experiences and observed new, interesting, curious and funny exhibits. And students had a 'bad' image of science museums due to the following aspects: lack of new and interesting exhibits, information and guide, diverse contents, and hands-on experience; deficiencies in environment; and inadequacy of the management, operation and composition of exhibits. Therefore, they hoped that science museums will provide more hands-on experiences and experiments, new and interesting exhibits, systematic management and composition of exhibits, information and guides, and a good environment. So science museums need to pay special attention to aspects like management, information guides and environment for the first-time visitors. Based on the above results, we suggested "Directions for a good science museum based on students' views". While asking students what topics they wanted to know and learn in a science museum, each student was given the choice of four topics; eventually, 2.9 answers overlapped for each topic. When classifying students' topics into four main themes for the Gwangju National Science Museum, the order from the most popular theme to the least one was 'science in everyday life', 'ocean/space/future science', 'light and science', and 'culture, art and science'. Among the topics mentioned by students, only 37% are exhibited in Seoul, Gwacheon, Daejeon, or Gwangju science museums. We hope that the results and research methods will be used for evaluation, re-construction, and reinvigorated presentation of science museums.

본 연구는 과학관 설계와 운영을 위해서는 관람객의 관점을 고려해야 하지만 아직까지 그러한 점이 충분하지 않다는 주장에 근거하였다. 이에 본 연구에서는 학생들이 과학관에 대해 어떤 이미지를 가지고 있는지, 그리고 어떠한 전시물을 원하는지를 조사하였다. 조사에 참여한 학생은 영재교육원 중학생 31명과 과학고 학생 177명이었고, 설문지를 이용해 조사하였다. 연구결과, 과학관에 방문한 경험이 있는 학생은 51%에 불과하였으나, 한번 과학관에 방문했던 학생들의 평균 방문횟수는 4.2회로 나타나, 일단 과학관에 방문하고 나면 반복적으로 방문하는 경향이 있음을 알 수 있었다. 과학관에 대한 좋았던 이미지를 조사한 결과, 학생들은 과학관에서 체험과 실험을 했던 것과 다양하고 새로운 전시물, 재미있고 신기하고 흥미로운 전시물 등의 순서로 나타났다. 나빴던 이미지로는, 전시물 자체에 대해서 새로움/흥미부족, 정보/안내 부족, 내용부족, 체험부족의 순으로 구분할 수 있었고, 전시물 외적 요소로는 환경, 관리미비, 운영부족 구성의 불편함의 순으로 구분할 수 있었다. 과학관에 바라는 점을 조사한 결과는, 체험/실험/활동, 다양한/새로움, 재미/흥미 순으로, 전시물 외적 요소에는 관리, 구성, 안내/정보, 환경, 운영 순으로 나타났다. 그리고 과학관 방문횟수가 적을 학생일수록 과학관에서의 외적인 준비를 더 필요로 한다는 것을 알 수 있었다. 이상의 결과를 바탕으로, 제한적이지만, 학생의 관점에서 본 좋은 과학관을 위한 방향을 제안하였다. 학생들에게 국립광주과학관의 4개 대범주를 주고, 각 큰 주제별로 배우고 싶거나 알고 싶은 구체적인 주제를 조사한 결과, 학생들은 1인당 평균 4.0개를 응답하였고, 하나의 주제에 대해서는 평균 2.9개의 응답이 중복되어 나타났다. 주제별로는 '생활 속 과학' 주제, '해양, 우주, 미래의 과학' 주제, '빛과 과학' 주제, 그리고 '문화와 예술과 과학' 주제 순으로 나타났다. 그리고 학생들이 알고 싶고 배우고 싶다고 언급한 주제들은 국내 4개 국립과학관별로는 9.2~19.7%, 전체 평균으로는 36.9%만이 전시되어 있음을 알 수 있었다. 이러한 연구방법과 결과는 과학관의 평가뿐 아니라, 앞으로 과학관 설립이나 특별기획을 위한 계획에서 어떤 전시물을 선정할 것인지에 대한 결정에 도움을 줄 수 있다고 본다.

Keywords

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