A Study of Mathematically Gifted Middle School Students' of Mathematical Thinking and the Teacher's Role in Teaching and Learning about the Central Projection and Perspective Drawing

중심사영과 투시도의 작도 학습에서 나타나는 중학교 수학영재들의 수학적 사고특성과 교사의 역할

  • Received : 2013.11.10
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This study is to analyze mathematically gifted middle school students' characteristics of mathematical thinking and the teacher's role in teaching and learning about the central projection and perspective drawing. And it will help to develop teaching and learning materials for the mathematically gifted. The result of this study is as followings : mathematically gifted middle school students show the various characteristics of mathematical thinking like as intuitive insight, generalization, logical thinking & mathematical abstraction and so on, and the teacher plays roles as instructional designer, facilitator, technical assistant and counselor.

본 연구는 Cabri 3D와 GSP를 이용하여 중심사영에 대한 탐구학습에서 나타나는 중학교 수학영재들의 수학적 사고특성과 교사의 역할을 분석하여 수학영재를 위한 교수 학습 자료의 개발에 시사점을 주는데 목적이 있다. 연구결과 중학교 수학영재들은 중심사영에 의한 도형의 변환을 탐구하고 이를 투시도의 작도를 통해 확인하는 과정에서 다양한 수학적 사고특성을 보였고, 교사는 학생들의 탐구문제해결을 위한 사고의 촉진과 새로운 지식의 형성을 도우면서 수업설계자, 학습촉진자, 기술적 보조자, 상담자의 역할을 하는 것으로 나타났다.

Keywords