Analysis on Connection of Curriculum and Textbooks in Elementary School Mathematics : Focused on 1~2 Grades

초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석 - 2009 개정 교육과정 초등학교 1~2학년군을 중심으로 -

  • Chang, Hyewon (Seoul National University of Education) ;
  • Kim, Dongwon (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity) ;
  • Lee, Hwanchul (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity)
  • Received : 2013.10.30
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.31

Abstract

Both curriculum and textbooks play an important role in the process of didactical transposition from mathematics as a science to school mathematics. The 2009 revised national curriculum for mathematics introduced the system of grade-band, so its achievement criteria for mathematical contents tend to be addressed more and less generally in the curriculum. We need to investigate whether the achievement criteria were applied meaningfully in elementary textbooks for mathematics. This study aims to recognize the connection between the curriculum and the textbooks and make a suggestion for composing the following curriculum and its textbooks. To do this, we analyzed the mathematics textbooks for 1~2 grades in relation to the mathematical contents as per reconstructed one of curriculum achievement criteria, the mathematical terms and symbols, and the mathematical processes -mathematical problem solving, mathematical reasoning, mathematical communication. Based this analysis, futhermore, this study includes some didactical discussions and implications for development of mathematics textbooks in 3~4 and 5~6 grade-bands.

학문적 수학으로부터 학교수학으로의 교수학적 변환 과정에서 교육과정과 교과서는 큰 비중을 차지한다. 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정이 적용되기 시작한 현 시점에서 교육과정과 교과서의 연계성에 대한 분석은 중요한 과제이며, 특히 수학과에 새로 도입된 학년군제를 고려할 때 더욱 그러하다. 학년군제는 교육과정 운영상의 유연성뿐만 아니라 수학과 교과 내용의 구성에도 영향을 미쳐 학년군에 따른 성취기준은 학년제일 때에 비해 다소 통합적인 선정이 불가피하였고, 따라서 통합적으로 진술된 교육과정 성취기준이 빠지지 않고 교과서에 담겨져 교육과정의 의도대로 구현되었는가를 파악할 필요가 있다. 본 연구는 교육과정과 교과서의 연계성 파악을 위해 1~2학년군을 대상으로 교육과정 성취기준에 따른 교과서 분석, 교과서 소단원별 학습목표에 따른 성취기준과의 연계 분석, 용어와 기호와 관련한 교과서 분석, 수학적 과정과 관련한 교과서 분석을 실시하고, 그 결과에 기초한 교수학적 논의로부터 교육과정 및 교과서 개발을 위한 시사점을 제안한다.

Keywords