A Study on Continuous Acceptance Factors of Smart Banking Service

스마트뱅킹 서비스의 지속적 수용요인에 관한 연구

  • YAO, YING (Cheil Industries Inc.) ;
  • You, Jae-Hyun (Korea University, Department of Business Administration) ;
  • Park, Cheol (Korea University, Department of Business Administration)
  • ;
  • 유재현 (고려대학교 경영학부) ;
  • 박철 (고려대학교 경영학부)
  • Received : 2013.03.10
  • Accepted : 2013.03.29
  • Published : 2013.03.31

Abstract

In the 1st half of 2009, Hana Bank was first to launch the smart banking service in Korea and thereafter, the smart banking system spread rapidly within Korea. Until 2010, the users have reached about 2,610,000. So, for more profit, how to make the smart banking early-adopters continually use the service has became the key issue. But, there are only few researches on continuous acceptance of smart banking service now. The aim of this study is to find out factors influncing continuous acceptance of smart banking service and the appropriate model for it. After analyzing the market status of smart banking service, Security, Service Scalability and UI convenience were chosen to be the most important independent variables. And research model was designed based on Expectancy Disconfirmation Theory and Post Acceptance Model. To verify the model, a survey targeting at smart banking service users was implemented.

2009년 상반기부터 한국에서 많은 은행들이 스마트뱅킹 서비스를 출시하면서 큰 인기를 끌었다. 본 연구는 최근, 금융기관의 전략적 경쟁도구로서 자리 잡고 있는 스마트뱅킹의 확산을 지원하기 위하여, 스마트뱅킹의 지속적 수용에 영향을 주는 요인을 찾아보고자 하였다. 이를 위해 문헌고찰과 실증분석을 병행하여 스마트뱅킹 서비스의 특징 및 현황을 파악하고 스마트뱅킹에 지속적 사용에 영향을 미치는 요인을 도출하여 분석하였다. 그 결과 서비스 확장성, UI편의성, 지각된 유용성, 지각된 용이성이 스마트뱅킹에 대한 만족도 및 지속적 사용에 영향을 미치는 요인으로 나타났고, 보안성은 그다지 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 금융업체와 통신업체 등의 스마트뱅킹 마케팅/기술 전략에 활용될 수 있을 것으로 기대되며 앞으로 좀 더 심도 깊은 추가적 연구와 토의가 이루어져야 할 것이다.

Keywords