Abstract
Surrealism with the excavation of unconsciousness, seeking for the infinity etc. has established views on aesthetics that conflict traditional western rationalism. The main concern of surrealism is problem of identity and difference. They attempted their own mysterious concept such as 'the marvelous', 'convulsive beauty', 'object chance' etc. These unique views on aesthetics was expressed as various style of art. It is the d$\acute{e}$paysemant that exists one of the typical style in surrealism. D$\acute{e}$paysemant means that objects are taken from be originally place. Therefore, The real world's objects is to leave and change environment from real space as use, ability, meaning of origin. or it is the technique to create surreal illusion that combined to a strange place where relates to extraneous attribute of objects. Namely, objects are newly arranged in expression space. Reconstitutive objects by positioning object over the time and space have given us the marvelous and psychological shock and get unfamiliar meaning and feeling over. This paper is tried to look at the way to use the d$\acute{e}$paysemant which applicated in the media, Especially, focusing on animation. Unlike the other media, animation has its unique artistic characters. First, One of the media characteristics of the animation is creativity images of the hand drawn animation by shooting of frame by frame. The animation image which is created through arrangement obtain life force by unique motility. Works of Norman McLaren and Harry Smith are very interesting that the structural characteristics of the d$\acute{e}$paysemant. It consists with abstract forms and various moving images to let audience the feel characteristics of film. We can experience from these cases, numerous illusion fantasy like change over from creature to inanimate object, space and time, creation and extinction, repetition and metamorphosis etc. One of the main apparat is the emphasis of d$\acute{e}$paysemant in space of frame. In conclusion, d$\acute{e}$paysemant is one of the most characteristic expression technique of surrealism while having inevitable linkage with animation.
초현실주의는 무한에 대한 동경, 무의식의 탐구 등으로 전통적인 서구 합리주의와 대립하는 미학관을 성립시켰다. 초현실주의의 주된 관심사는 정체성과 차이의 문제이며 '경이', '발작적 아름다움', '객관적 우연' 등과 같은 불가사의한 개념으로 그들만의 독특한 시도를 하였다. 이러한 그들의 독특한 미학관은 여러 가지 예술적 양식을 통해 표현 되어졌다. 그 중의 하나가 바로 초현실주의의 대표적인 표현 장치인 데페이즈망이다. 데페이즈망은 물체를 본래 있던 곳에서 '떼어내는 것'을 의미한다. 따라서 현실적 사물들을 대상으로 하여 그 본래의 용도, 기능, 의미를 현실적 공간에서 이탈, 환경을 변화시켜 그것이 놓여 질 수 없는, 또는 사물의 속성과는 관련성이 없는 낯선 장소에 조합시킴으로 초현실적인 환상을 창조해 내는 기법이다. 다시 말해 표현공간에서 사물 본래의 일상적인 질서나 배경, 분위기 등을 떼어내어, 자기장소를 떠나 존재하는 사물들이 새로이 '배치'하는 것이다. 시간과 공간을 초월하여 '재구성'된 이 사물들은 우리에게 경이와 심리적 충격을 안겨주며, 낯선 의미와 느낌을 전달하게 된다. 본 논문은 매체에 적용된 데페이즈망의 활용에 대해 고찰한 것이다. 특히 애니메이션의 적용에 논의의 초점을 둘 것이다. 애니메이션은 기타 다른 매체와는 달리 독특한 미학적 특성들을 지니고 있다. 우선 애니메이션은 분절 촬영으로 손에 의해 생성된 창조적 이미지이다. '배치'를 통해 생성된 애니메이션 이미지는 특유의 운동성으로 생명력을 얻는다. 노먼 맥라렌의 <환타지>와 해리 스미스의 <하늘과 땅의 마법>은 이러한 데페이즈망의 구조적 특성을 잘 반영한 흥미로운 작품으로, 추상적 형태와 다양한 움직임으로 이루어져, 관객에게 다양한 영화적 형식을 지각하도록 만든 작품이다. 여기서 우리는 생물과 무생물의 전위, 공간과 시간, 생성과 소멸, 반복과 변형 등 무수한 환상을 체험하게 되는데, 그 주된 장치는 애니메이션 프레임 공간의 데페이즈망을 강화한데서 기인한다고 할 수 있다. 결론적으로, 데페이즈망은 초현실주의의 대표적인 예술기법 중 하나인 동시에 애니메이션과 필연적인 연결고리를 갖는 양식이다.