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Attractiveness of Festivals Affect Satisfaction and Images of the Region -Focused on Anseong Namsadang Baudeogi Festival-

축제 매력성이 만족과 지역이미지에 미치는 영향 연구 -안성 바우덕이 축제를 중심으로-

  • 천민호 (두원공과대학교 관광경영과)
  • Received : 2013.08.27
  • Accepted : 2013.10.10
  • Published : 2013.12.28

Abstract

As various types of regional festivals are contributing to the growth of local economy, promoting the culture, and enhancing the region's images, representative festivals are getting more important for local governments. This study analyzed the correlation between satisfaction on festivals' attractiveness and images of the region, based on an actual field study taken with respondants who visited 2012 Anseong World's Folkloriada Festivals. Among various facets that affect festivals' attractiveness, 4 factors such as services aside from transportation and promotional guides, programs, convenient facilities, and food significantly affected tourists' satisfaction level. Tourists' satisfaction level was found to have significant impact on the enhancement of local images. Based on these findings, this paper suggests implications and limitation of the research as well as future directions for the study.

다양한 형태의 지역 축제들이 지역경제는 물론 지역문화 창달과 지역 이미지 제고에 큰 역할을 수행하고 있음을 볼 때, 지방자치단체 입장에서는 지역 대표축제들의 중요성은 갈수록 커지고 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 2012년도 안성세계민속축전 기간 동안 실제로 축제 현장을 방문한 방문객을 대상으로 축제 매력성에 대한 만족과 지역이미지 간의 관계를 분석한 결과 첫째, 축제 매력성 요인 중에서 교통과 홍보안내를 제외한 서비스, 프로그램, 편의시설, 먹거리의 4가지 요인이 관광자 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째 관광자 만족은 지역이미지에 제고에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점과 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다.

Keywords

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