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SNS 이용자 간 상호작용과 이용의도에 미치는 영향: 한·중 비교

Effects of Interaction Factors on SNS User's Interaction and Use Intention: Comparison Between Korea and China

  • 송몽몽 (배재대학교 경영학과) ;
  • 김원겸 (배재대학교 경영학과) ;
  • 백양 (배재대학교 경영학과)
  • 투고 : 2013.11.28
  • 심사 : 2013.12.12
  • 발행 : 2013.12.28

초록

본 연구는 SNS 환경에서 이용자 간 상호작용에 영향을 미치는 요인들이 한 중 젊은층 소비자 간에 어떤 차이점이 있는지를 분석하는데 주된 목적을 두었다. 분석결과 한국의 경우 기술적 요인 중 이용 용이성이, 중국은 사회적 요인 중 사회적 유대감이 이용자 간 상호작용에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이용자 간 상호작용이 이용의도에 미치는 영향은 한 중 소비자 간에 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 통해 향후 SNS 관련 연구나 실무적 차원에서 국가 간 차이를 고려한 마케팅전략의 차별화가 필요한 것으로 판단된다.

The study focus on the factors affecting the interaction between SNS users, the purposes of this study is to investigate the similarities and differences between Korea and China users. As a result, the study found that the ease of use in technology factors has no effect to Korean users, while the social ties in social factors has no effect to Chinese users. The impact of user's interaction was not different between korea and the china customer. According the those results marketing managers should develop different marketing strategies.

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