Abstract
본 연구는 평생교육사 관련 교과목 수강 대학생들의 SOC 전략이 노화에 대한 태도 즉, 노인에 대한 태도와 성공적 노화에 대한 인식에 미치는 영향을 살펴봄으로써 노인에 대한 긍정적인 태도와 올바른 노화 관련 지식 형성에 필요한 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 남학생은 여학생보다 임의적 선택 전략이 높았으며, 여학생은 남학생보다 상실을 기반으로 하는 선택 전략이 높았고, 노인에 대한 태도와 성공적 노화에 대한 인식은 성별과 종교 유무에 따라 차이를 보이지 않았다. 또한 노인에 대한 태도에는 보상 전략이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤고, 성공적 노화에 대한 인식에는 상실을 기반으로 하는 선택 전략이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 이러한 결과를 볼 때, 노인에 대한 태도와 성공적 노화에 영향력이 있는 변인을 토대로 성공적 노화를 준비하는 대학생들을 위한 다양한 평생교육사 및 노인교육 관련 프로그램 및 콘텐츠를 개발 보급할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the influence of the SOC strategies of college students taking courses related to lifelong educator on their attitude toward the elderly and successful aging in an effort to provide information on how to teach students to take a favorable attitude toward the elderly and acquire knowledge on the right aging. The major findings of the study were as follows: The male students made more use of an arbitrary selection strategy than the female students, and a loss-based selection strategy was more prevailing among the female students. There were no differences in attitude toward the elderly and awareness of successful aging according to gender and the presence or absence of religion. Aging attitude was under the statistically significant positive influence of a compensation strategy, and a loss-based selection strategy had a statistically significant positive impact on awareness of successful aging. Given the findings of the study, a wide variety of programs and contents that are related to lifelong educator and can be of use for college students who make a preparation for successful aging should be developed and provided in consideration of the variables that affect attitude toward the elderly and successful aging.