Abstract
Advanced research has often discussed that the melodrama genre reproduces typical female image more than any other genre in setting up female image. However, the advanced research is not based on quantitative methods, so it is hard to say that it has verified the conservativeness or typicality of the melodrama genre. This study applies quantitative research methods for the typicality of female image in the TV melodrama genre and intends to prove it through comparative analysis with the overall genre female image. According to the study result, the TV melodrama genre's shows less change than the overall genre female image. About their appearance, the overall genre female image indicates increase of non-femininity and activeness in their relationship with others; however, in the melodrama genre, women with typical feminine appearance and passive female image have been maintained from 1992 till 2012. In the system in which women shared men's capital in their lover or wife's status, their feminine and beautiful appearance was used as women's physical capital that enhances their possibility to be selected by men. Even in the present that women's economic power has been elevated, however, the melodrama genre still maintains typical female image distinctively. Typicality of such female image shown in the melodrama genre of which major viewers are women seems to represent contemporary women's ambivalent and contradictory desire.
멜로장르는 그동안의 선행연구를 살펴 볼 때 여타의 장르보다 여성상 설정에 있어 전형적인 여성상이 재현 된다는 논의가 있어 왔다. 그러나 이러한 선행연구에는 양적인 방법의 연구가 없어 멜로장르의 보수성과 전형성에 대해 입증했다고 보기 어렵다. 본 연구는 TV드라마 멜로장르 여성상의 전형성에 대해서 양적인 연구방법과 전체 장르 여성상과의 비교분석을 사용하여 검증 하고자 하였다. 연구 결과 TV 멜로장르 여성주인공은 전체장르 여성상에 비해 그 변화상이 적었다. 전체 장르 여성상이 외모에 있어 비여성성이 증가하였고 타인과의 관계가 능동적으로 변한 반면 멜로장르에서는 전형적인 여성적 외모의 여성과 수동적인 여성상이 1992년부터 2012년까지 유지되고 있었다. 여성이 남성의 애인과 아내의 자격으로 남성의 자본을 공유하던 체제에서 여성적인 아름다운 외모는 남성의 선택 가능성을 높이는 여성의 육체자본으로 활용 되었다. 그러나 여성의 경제력이 향상된 현재에도 멜로장르에서는 유독 전형적인 여성상이 유지되고 있다. 여성시청자가 주를 이루는 멜로장르에서 나타나는 이러한 여성상의 전형성은 현대 여성들의 양가적이고 모순적인 욕망을 대변하는 것으로 보여 진다.