DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study on the Importance of Mindfulness Practice in the Success of Information Systems Outsourcing

정보시스템 아웃소싱 성공에 있어서 마음챙김 실천의 중요성에 대한 실증연구

  • 이종만 (동양미래대학교 경영학부 e-비즈니스과)
  • Received : 2013.09.16
  • Accepted : 2013.11.05
  • Published : 2013.12.28

Abstract

The purpose of this paper is to recognize an importance of its practice by rightly understanding mindfulness, and to find one method to solve the success of Information Systems outsourcing through mindfulness practice. To do this, this paper proposes and analyzes a theoretical model consisting of factors such as contract completion, relationship strength, mindfulness practice, trust level and Information Systems outsourcing success. Data was collected using the survey method, and was analyzed using the PLS method. The results of this empirical study are summarized as followings. First, mindfulness practice has positive effects on Information Systems outsourcing success as well as trust level. Second, both contract completion and relationship strength have positive effects on mindfulness practice. The findings will provide basic data for understanding the role of mindfulness practice in Information Systems outsourcing success.

본 논문의 목적은 마음챙김의 올바른 이해를 바탕으로 그 실천의 중요성을 인식하고, 마음챙김 실천을 통해 정보시스템 아웃소싱 성공을 위한 하나의 방법을 찾아보는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 계약 완결성, 관계강도, 마음챙김 실천, 신뢰수준, 정보시스템 아웃소싱 성공으로 구성된 이론모형을 제안하고 분석한다. 자료는 설문방법으로 수집하였고, PLS 방법으로 분석하였다. 실증분석 결과 첫째, 마음챙김 실천은 신뢰수준 뿐만 아니라 정보시스템 아웃소싱 성공에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 계약완결성과 관계강도는 모두 마음챙김 실천에 긍정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 본 연구의 결과는 정보시스템 아웃소싱 성공에 있어서 마음챙김 실천의 역할을 이해하기 위한 기초 자료를 제공하게 될 것이다.

Keywords

References

  1. 이종만, 남기찬, 김용진, "정보시스템 아웃소싱: 상황관점에서 본 계약과 신뢰의 통합적 분석", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제4호, pp.133-163, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00231.x
  2. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2013&no=798685.
  3. 이재남, 김영걸, "정보시스템 아웃소싱의 성공을 위한 인과모형에 관한 연구 : 구조방정식 모형 접근방법", 경영학연구, 제28권, 제3호, pp.799-822, 1999.
  4. Y. J. Kim, J. M. Lee, C. Koo, and K. Nam, "The Role of Governance Effectiveness in Explaining IT Outsourcing Performance," International Journal of Information Management, Vol.33, No.5, pp.850-860, 2013. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2013.07.003
  5. 이종만, "인적자원능력이 정보시스템 아웃소싱 성공에 미치는 영향에 있어서 IT 거버넌스의 매개효과", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제7호, pp.285-293, 2009.
  6. 이종만, "공식적, 비공식적 통제 결합이 정보시스템 아웃소싱 결과에 미치는 영향: IT 거버넌스 관점", 인터넷정보학회논문지, 제11권, 제4호, pp.155-164, 2010.
  7. 이종만, 구철모, 남기찬, "아웃소싱 성과를 위한 IT 서비스 관리에서 IT 거버넌스 커미트먼트의 중요성에 대한 연구", 한국지식경영학회, 제11권, 제3호, pp.31-45, 2010.
  8. http://www.hani.co.kr/arti/society/society_general/600145.html.
  9. 김용영, 안중호, 오상조, "지속 가능한 대학 경쟁력의 원천: 마음챙김의 대학 정보화", Information Systems Review, 제11권, 제2호, pp.1-22, 2009.
  10. 오상조, 김용영, 김범수, "마음챙김 관점에서 본 대학 정보화 프로젝트", 한국전자거래학회지, 제16권, 제3호, pp.225-247, 2011. https://doi.org/10.7838/jsebs.2011.16.3.225
  11. E. J. Langer, The Power of Mindful Learning, Da Capo Books, MA, 1998.
  12. K. E. Weick, K. M. Sutcliffe, and D. Obstfeld, "Organizing for High Reliability: Processes of Collective Mindfulness," Research in Organizational Behavior, Vol.21, pp.81-123, 1999.
  13. K. E. Weick and K. M. Sutcliffe, "Managing the Unexpected: Assuring High Performance in an Age of Complexity," Jossey-Bass, San Francisco, 2001.
  14. 이종만, 남기찬, "정보시스템 아웃소싱에서 관계 관리의 조합: 신뢰 관점", Journal of Information Technology Applications & Management, 제13권, 제4호, pp.181-196, 2006.
  15. 김형진, 이상훈, 이호근, "정보시스템 아웃소싱에서 심리적 계약 커미트먼트의 중요성에 대한 연구", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제2호, pp.49-81, 2007.
  16. 이재남, "비즈니스 전략, 아웃소싱 전략 및 기업 성과: 구성적 관점의 탐색적 연구", 경영학연구, 제34권, 제5호, pp.1555-1583, 2005.
  17. G. Sheehy, Passages: Predictable Crises of Adult life, E P Dutton, 1976.
  18. J. Teasdale, Z. Segal, J. Williams, V. Ridgeway, J. Soulsby, and M. A. Lau, "Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy," J of Consulting and Clinical Psychology, Vol.68, No.4, pp.615-623, 2000. https://doi.org/10.1037/0022-006X.68.4.615
  19. R. A. Baer, G. T. Smith, J. Hopkins, J. Krietemeyer, and L. Toney, "Using self-report assessment methods to explore facets of mindfullness assessment," Vol.13, No.1, pp.27-45, 2006. https://doi.org/10.1177/1073191105283504
  20. 이일환, 김정윤, "벤처기업 창업자의 리더십 영향력에 대한 마음챙김의 상호작용효과", 한국산학기술학회논문지, 제11권, 제5호, pp.1881-1890, 2010.
  21. 박성현, 마음챙김 척도 개발, 가톨릭대학교 박사학위논문, 2006.
  22. S. R. Bishop, M. Lau, S. L. Shapiro, L. Carlson, and F. Anderson, Mindfulness: A proposed operational definition, Clinical psychology, Science and practice (in press), 2004.
  23. V. Grover, M. J. Cheon, and J. T. C. Teng, "The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions," Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, pp.89-116, 1996. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518102
  24. http://www.smartpls.de/forum/release.php