청소년 자원봉사활동이 공동체 의식에 미치는 영향 -자아존중감과 또래애착의 매개역할을 중심으로-

The Effects of Adolescents' Volunteer Activities on their Sense of Community - Focusing on the Mediating Role of Self-esteem and Peer Attachment -

  • 김선숙 (한국교통대학교 사회복지학과) ;
  • 안재진 (숙명여자대학교 아동복지학부)
  • 투고 : 2012.01.30
  • 심사 : 2012.03.16
  • 발행 : 2012.03.30

초록

본 연구는 청소년 자원봉사활동경험의 양적인 측면과 질적인 측면을 모두 포함하여 자원봉사활동이 청소년의 공동체 의식발달에 미치는 영향력을 검증하고자 하였으며, 자원봉사활동이 공동체 의식발달에 미치는 직접적 영향력과 더불어, 자아존중감과 또래애착을 두 변인 간의 매개변인으로 설정하고, 이들 매개변인을 통한 간접효과를 함께 살펴보았다. 이를 위해 한국청소년정책연구원에서 실시한 한국아동 청소년 패널조사(KCYPS) 중1 패널 자료 중 자원봉사활동 참여경험이 있는 청소년 1,426명의 자료를 분석에 사용하였다. 분석결과, 자원봉사활동시간과 자원봉사활동에 대한 만족도를 각각 독립적으로 살펴보았을 때는 두 변수 모두 공동체 의식과 유의미한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 자원봉사활동의 양적 측면과 질적 측면을 동시에 고려하였을 때는 자원봉사활동정도나 활동경험 유무보다 자원봉사활동관련 만족도나 봉사활동 이후의 반성적 학습이 보다 중요한 자원봉사 관련 경험이 된다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 자원봉사활동에 대한 만족도는 청소년 개인의 자아존중감과 또래애착을 증진시키고, 이러한 개인적 특질의 변화가 다시 공동체 의식을 높이는 데 기여하는 것으로 나타나, 자원봉사활동이 공동체 의식 함양에 미치는 직접 효과 뿐 아니라 자아존중감과 또래애착을 통한 간접적 효과를 함께 검증하였다. 본 연구 결과를 토대로 우리나라 청소년 자원봉사활동의 관리 운영방안 개선의 필요성을 제기하였고, 자원봉사활동의 효과를 극대화시킬 수 있는 방향에 대한 구체적인 내용을 제시하였다.

This study examines the effects of adolescents' volunteer activities on their development of sense of community. When examining the effects of volunteer activities, both quantity and quality sides of volunteer activities were considered in the research model and besides the direct effects of volunteer activities on their sense of community, the mediating role of self-esteem and peer attachment were also examined. The data set of conducted by National Youth Policy Institute was reanalyzed for this study. The subjects of this study were 1,426 first-grade middle school students who had experiences of volunteer activities. The results of the study are as follows. First, the total hours of volunteer activities and the satisfaction with volunteer activities were positively related to their sense of community respectively. In an integrative model which combines both quantity and quality aspects of volunteer activities, however, only the satisfaction with volunteer activities was found to be significant. This means that the satisfaction with and reflective learning after volunteer activities are more important sides of adolescents' volunteer activities than whether and how many times they had experiences in volunteer activities. Second, the satisfaction with volunteer activities was found to enhance adolescents' self-esteem and peer attachment and the changes in their personal traits again led to a higher sense of community. Therefore, both the direct effects of volunteer activities and indirect effects through self-esteem and peer attachment were proved. Based on the results of the study, the need and ways to improve the management system of adolescents' volunteer activities were suggested.

키워드